• بررسی ارتباط بین برخی از اختلالات اسپیرومتریک با غلظت متیل متاکریلات هوای لابراتوارهای ساخت پروتز متحرک دندان شهر همدان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 436
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: منومر متیل متاکریلات که یک رزین اکریلیکی است، کاربرد گسترده ای در ساخت دندان مصنوعی داشته و به عنوان شاخص آلودگی هوا در لابراتوارها شناخته می شود. مواجهه شغلی با بخارات این منومر باعث ایجاد حساسیت در سیستم تنفسی، آسم شغلی، تحریک چشم و پوست و درماتیت تماسی آلرژیک (acd) می گردد. بنابراین کنترل مواجهه با این ماده می تواند در ارتقاء سلامت شاغلین این حرفه مفید واقع گردد. هدف از انجام این مطالعه اندازه گیری مواجهه با متیل متاکریلات و تعیین ارتباط بین میزان مواجهه و اختلالات اسپیرومتریک در شاغلین لابراتوارها بود.

    روش کار: در این مطالعه مورد شاهدی، مواجهه 39 مرد شاغل در 25 لابراتوار ساخت دندان مصنوعی در شهر همدان (گروه مورد) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، با بخارات متیل متاکریلات در دو حالت میانگین زمانی مواجهه و مواجهه کوتاه مدت اندازه گیری شد. نمونه های هوا مطابق دستورالعمل پیشنهادی niosh توسط لوله های جاذب حاوی کروموزرب  (xad2) جمع آوری و توسط دستگاه گاز کروماتوگراف مجهز به دتکتور fidتعیین مقدار شد. به منظور مقایسه تغییرات پارامترهای اسپیرومتریک، تعداد 30 مرد نیز که سابقه مواجهه شغلی شناخته شده ای با آلاینده های هوا نداشتند، به عنوان گروه شاهد انتخاب گردیدند. در ادامه پس از تکمیل پرسشنامه استاندارد بیماری های تنفسی از طریق مصاحبه و معاینه پزشکی، پارامترهای اسپیرومتری گروه های مورد و شاهد از قبیل fef25-75 , fev1/fvc, fev1, fvc مطابق معیارهای ats توسط دستگاه اسپیرومتر vitalograph مدل 2120 اندازه گیری شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری spss  و توسط آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و آنالیز رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج: میانگین غلظت متیل متاکریلات در مواجهات کوتاه مدت ppm 220.67±132.87 و در میانگین زمانی مواجهات ppm 3.59±1.95 به دست آمد و ارتباط بین غلظت مواجهات کوتاه مدت و میانگین زمانی مواجهات معنی دار بود (0.05(p<. بین غلظت این ماده با وجود یا عدم وجود سیستم تهویه فقط در مواجهات کوتاه مدت ارتباط معنی داری مشاهده شد. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین غلظت آن با پارامترهای اسپیرومتریک در هر دو نوع مواجهه کوتاه مدت وجود نداشت. هم چنین میانگین مقادیر پارامترهای اسپیرومتریک گروه مورد در مقایسه با مقادیر نرمال و گروه شاهد دارای اختلاف معنی دار نبود. در شاغلین لابراتوارها صرفاً 2 مو رد (5.13%) کاهش عملکرد ریه با الگوی انسدادی، 1 مورد ماکول پوستی (2.56%) و 5 مورد خشکی بیش از حد پوست (12.8%) تشخیص داده شد.

    نتیجه نهایی: هرچند نتایج نشان داد که کاربرد تست اسپیرومتری به منظور غربالگری در برنامه پایش سلامتی و پیشگیری از بیماری های تنفسی شاغلین در لابراتوارهای ساخت دندان به تنهایی کافی نیست، ولی انجام پایش بیولوژیک، نصب سیستم های تهویه موضعی در لابراتوارها و آموزش روش استفاده صحیح از وسائل حفاظتی مناسب توصیه هایی است که سایر مطالعات به منظور کنترل مواجه با متیل متاکریلات، بویژه مواجهه کوتاه مدت بر آن تأکید دارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها