• مقایسه آزمایشگاهی ریزنشت باکتریایی بعد از تهیه فضای پست در کانال ریشه پرشده با گوتاپرکا و سیلر 26 ah یا dorifil

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 366
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: موفقیت درمان ریشه دندان تاحد زیادی به ایجاد و حفظ یک سیل آپیکالی مناسب بستگی دارد. هدف از این مطالعه مقایسه آزمایشگاهی ریزنشت باکتریایی بعد از تهیه فضای post در کانال ریشه پرشده با گوتاپرکا و سیلر  ah26 یا dorifil بود.

    روش کار: در این مطالعه تجربی 46 دندان پرمولر تک کاناله بدون ترک و پوسیدگی کشیده شده به کار گرفته شدند. دندان ها به کمک تکنیک step back آماده سازی شدند و با روش لترالی با گوتاپرکا و سیلر پر شدند. در گروه 1 از سیلر 26ah ودر گروه 2 از سیلر dorifill استفاده شد. فضای پست یک هفته پس از پر کردن کانال تا 5 میلی متری انتهای ریشه تهیه گردید. دندان ها به یک سیستم ارزیابی ریزنشت باکتریال متصل شدند. سپس هر 48 ساعت از قسمت تاجی به کانال ها استاف اپیدرمیس افزوده شد . دوره مطالعه 60 روز بود. داده ها با استفاده از آزمون های chi squareو t-test مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.

    نتایج: در گروه 26 ah تعداد 19 نمونه و در گروه dorifil تعداد 18 نمونه در مدت مطالعه دچار ریزنشت شدند. میانگین زمان بروز ریزنشت در گروه 26 ah و dorifil به ترتیب 11.37±22.58 و 10.58±25.94 روز بود. تفاوت ها در تعداد بروز ریزنشت و میانگین مدت زمان بروز ریزنشت از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه نهایی: تحت شرایط این مطالعه در صورت باز بودن حفره دسترسی به محیط دهان پس از تهیه فضای post  علی رغم استفاده از سیلر 26ah و یا dorifil کانال ها آلوده می گردند و تفاوتی در استفاده از این دو نوع سیلر وجود ندارد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم