• کاربرد روش آموزشی یاری کودک به خانواده در پیشگیری از بیماری تب مالت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 497
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: دانش آموزان پتانسیل زیادی در ارتقاء سلامت و افزا یش آگاهی خانواده و جامعه از طریق مشارکت در برنامه های آموزش بهداشت دارند. استراتژی آموزش کودک به خانواده یکی از روشهای بکار رفته در روش "یاری کودک به کودک " می باشد که در این مطالعه بکار گرفته شده است. از آنجایی که میزان شیوع بیماری بروسلوز در استان همدان قابل توجه می باشد این مطالعه با هدف افزایش آگاهی و عملکرد خانواده بمنظور پیشگیری از این بیماری با آموزش دانش آموزان و با انتظار انتقال اطلاعات و مهارت فرا گرفته شده به خانواده هایشان انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه مداخله ای از نوع پیش آزمون پس آزمون پس از انتخا ب مدارس در یک منطقه روستایی استان همدان، کلیه دانش آموزان مدارس که در گروه کنترل 81 نفر و در گروه مداخله نیز 81 نفر بودند به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در ابتدا آگاهی و عملکرد مادران در رابطه با بیماری تب مالت و نحوه پیشگیری توسط پرسشنامه سنجیده شد و سپس در گروه مداخله پس از بررسی اطلاعات بدست آمده و نیاز سنجی آموزشی اقدام به برگزاری جلسات آموزشی در زمینه راه های انتقال بیماری و روش های پیشگیری برای دانش آموزان گردید، سپس از آن ها خواسته شد که آموزش ها را به خانواده هایشان منتقل کنند و نهایتا بعد از سه ماه از آخرین جلسه آموزشی برگزار شده برای دانش آموزان جهت سنجش تاثیر آموزش های داده شده در آگاهی و عملکرد مادران آن ها اقدام به جمع آوری اطلاعات بعد از مداخله شد. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری و توسط آزمون  tزوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: یافته ها نشان داد که دانش آموزان در افزایش میزان آگاهی و بهبود نحوه عملکرد در پیشگیری از تب مالت والدینشان نقش موثری دا رند. میانگین نمره آگاهی مادران در گر وه مداخله قبل از مداخله 1.8 بود که بعد از مداخله به 3.79 رسید (21.64-=t، 0.000(p< ولی در گروه کنترل بین مقادیر تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین میانگین نمره آگاهی مادران از علایم بیماری تب مالت در حیوان قبل از مداخله 1.48 بود که بعد از مداخله به 2.82 رسید (10.60-=t، 0.000(p< این مقادیر در گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت.

    نتیجه نهایی: روش یاری کودک به خانواده به عنوان یک پتانسیل اثربخش در ارتقاء سطح سلامت خانواده و جامعه و از طریق دانش آموزان نقش قوی در استراتژی های تغییرات رفتاری سالم و ترغیب خانواده ها بدنبال خواهد داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها