• بررسی اثر تجویز شیاف ایندومتاسین در کاهش مصرف مخدرها بعد از جاندازی شکستگی کالیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 357
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: درد حاد پس از عمل جراحی حاصل یک واکنش پیچیده ناشی از آسیب به بافت یا اتساع احشاء است که اثرات فیزیولوژیک نامطلوبی را در دستگاه های متعدد بدن می تواند ایجاد نماید. با افزایش شناخت این آسیب شناسی و اثرات داروها می توان درد پس از عمل و هزینه های بیمارستان را کاهش داد. یکی از این روش ها، تجویز مسکن قبل از بروز تحریک دردناک جراحی به امید کاهش نیاز به مسکن بعد از عمل می باشد. هدف از این مطالعه تعیین اثر تجویز یک دوز شیاف ایندومتاسین قبل از عمل جراحی شکستگی کالیس در کاهش نیاز به مسکن پس از عمل بود.

    روش کار: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی بیماران بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مورد (55 نفر) نیم ساعت تا یکساعت قبل از القاء بیهوشی mg100 شیاف ایندومتاسین دریافت کردند و گروه شاهد (45 نفر) هیچ مسکنی دریافت نکردند. در تمام بیماران روش بیهوشی یکسان و مدت بیهوشی کمتر از یک ساعت بود. در 24 ساعت اول پس از عمل مطابق درجه درد flacc مخدر یا nsaids گرفتند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری t,x2 مستقل و توسط نرم افزار spss13 تجزیه و تحلیل گردیدند.

    نتایج: میانگین nsaids دریافتی پس از عمل در گروه مورد 23.1±16.8 میلی گرم و در گروه شاهد 33.6±30.5 میلی گرم بود که با استفاده از آزمون آماری، مصرف ایندومتاسین قبل از عمل باعث کاهش نیاز به nsaids بعد از عمل شد (0.05(p< میانگین مقدار معادل مخدر دریافتی در گروه مورد 2.9± 1.3 میلی گرم و در گروه شاهد 8.3±6.2 بود یعنی بیماران گروه مورد، بعد از عمل، به مخدر کمتری نیاز داشتند (0.05(p<.

    نتیجه نهائی: تجویز یک دوز شیاف ایندومتاسین قبل از عمل جا اندازی شکستگی کالیس باعث کاهش نیاز به مسکن پس از عمل می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها