• بررسی ارتباط کمال گرایی مثبت و منفی و تیپ شخصیتی d با سلامت عمومی سالمندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 402
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: عوامل متعددی مانند بازنشستگی، از کار افتادگی، طرد شدن از اجتماع، بیماری جسمانی و ... در سلامت عمومی سالمندان تاثیر گذارند که از جمله آن ها نقش متغیرهای روانشناختی می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر کمال گرایی مثبت و منفی و تیپ شخصیتی d در سلامت عمومی سالمندان می باشد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی - همبستگی تعداد 80 نفر ( 47 مرد و 33 زن) با روش نمونه گیری در دسترس از بین افراد سالمند مقیم در خانه سالمندان همدان و ملایر انتخاب شدند و پرسشنامه های کمال گرایی مثبت و منفی تری- شورت و همکاران، تیپ شخصیتی d و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر روی آنان اجرا شد.

     نتایج: کمال گرایی مثبت (0.30-=r) و سنخ شخصیتی (0.32(r= با سلامت عمومی همبستگی معنی دار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 49 درصد از واریانس سلامت عمومی توسط متغیر های کمال گرایی مثبت و سنخ شخصیتی d تبیین می شود. در متغیرهای افسردگی اضطراب، بازداری کلامی و زود رنجی میانگین زنان بیشتر از مردان و در متغیر های کمال گرایی مثبت، سلامت عمومی، کارکرد اجتماعی میانگین مردان بیشتر از زنان بود.

    نتیجه نهایی: کمال گرایی مثبت با ایجاد یک نگرش خوشبینانه و افزایش عملکرد اجتماعی باعث کاهش اختلال های روانی در سالمندی می شود و تیپ شخصیتی dبر خلاف کمال گرایی مثبت سالمندان را مستعد بیماری های جسمانی و اختلال های روانی می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها