• بررسی رابطه سلامت روانی و کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: بیماران سرطانی دچار مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی زیادی می شوند که ممکن است این مشکلات باعث اختلال در روند کیفیت زندگی آنان گردد. به همین منظور مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میان وضعیت سلامت روان و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی صورت گرفت.

    روش کار: این مطالعه یک پژوهش مقطعی و همبستگی می باشد که در آن 90 بیمار مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان شفا اهواز در سال 1387 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی و کیفیت زندگی 36 سئوالی (فرم کوتاه) گرد آوری شد و با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

    نتایج: یافته ها نشان داد بسیاری از حیطه های کیفیت زندگی با سلامت روان همبستگی معنی دار دارد. حیطه های عملکرد فیزیکی از کیفیت زندگی با 3 حیطه اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی همبستگی معنی دار نشان داد. حیطه سلامت روانی از کیفیت زندگی تنها با حیطه علایم شبه جسمی از سلامت روان همبستگی معنی دارنشان داد (0.02(p< و در نهایت در حیطه عملکرد اجتماعی از کیفیت زندگی با حیطه اختلال در عملکرد اجتماعی از سلامت روان همبستگی معنی دار مشاهده شد (0.05(p<. درحیطه ها ی سلامت روان، اضطراب با 0.006p= در زنان بیشتر از مردان وعلایم شبه جسمی با 0.025=p در زنان بیشتر از مردان ارتباط معنی دار را نشان داده است و از حیطه های کیفیت زندگی، عملکرد فیزیکی با 0.03p= در مردان بیشتر از زنان و درد جسمی با 0.001p= در زنان بیشتر از مردان، معنی دار می باشد.

    نتیجه نهائی: با توجه به یافته های مطالعه، حیطه های کیفیت زندگی بیماران سرطانی با حیطه های سلامت روان آن ها رابطه دارد و سرطان بر جنبه های مختلف زندگی بیماران اثر گذاشته است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها