• بررسی وضعیت ثبت اطلاعات در پرونده های بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1388

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 535
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: ثبت اطلاعات پزشکی در پرونده های بیمارستانی (hospital records) در حقیقت مستند سازی فعالیت های تیم پزشکی در بیمارستان است. با توجه به اهمیت مسئله، مطالعه حاضر با هدف تعیین نواقص پرونده نویسی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 88 انجام شد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، اطلاعات پرونده های آموزشی بیمارستان های دانشگاهی شهر همدان استخراج و در چک لیست وارد گردید. نمونه گیری به شیوه نمونه گیری در دسترس از تمامی گروه های آموزشی انجام گر دید. چک لیست تحقیق شامل 16 سوال در خصوص وجود دستور بستری و ترخیص، وجود خلاصه پرونده، ثبت تشخیص نهائی، ثبت اقدامات درمانی و...... بود که در هر مورد با پاسخ بلی یا خیر ثبت می شد. اطلاعات حاصل با نرم افزار 16 spss آنالیز گردید.

    نتایج: پس از بررسی 457 پرونده بیمارستانی از 4 بیمارستان آموزشی این نتایج بدست آمد: 94% پرونده ها دارای دستور بستری بودند. ثبت تاریخ، مهر وامضاء پزشک در 93 درصد پرونده ها وجود داشت. که این رقم با فراوانی ثبت تاریخ، مهر و امضا توسط کارورزان و دستیاران برابر بود. و به همین نسبت نیز فرم شرح حال در پرونده های آموزشی وجود داشت. 88 درصد از فرم های شرح حال پرونده ها توسط کارورز و یا دستیار مهر و امضا شده بودند. تشخیص های افتراقی در 75 درصد، ثبت تشخیص نهائی در 90 درصد و دستور ترخیص توسط پزشک در 84 در صدپرونده ها وجود داشت. 86 درصد پزشکان اقدامات درمانی و یا اعمال جراحی را در پرونده ثبت کرده بودند. ثبت اقدامات پاراکلینیکی در 83 درصد پرونده ها انجام شده بود. تنها 61 درصد از پرونده ها در برگه سیر بیماری امضا و مهر دستیار و یا کارورز را داشتند. برگه های مراقبت پرستاری دراکثریت قریب به اتفاق پرونده ها مهر و امضا شده بود ( 99 درصد). در پرونده های آموزشی نیازمند مشاوره، در 83 درصد اطلاعات دقیق مشاوره از قبیل ساعت درخواست، تاریخ و ... ثبت شده بود. همینطور در 82 درصد موارد مشاوره، مهر و امضا پزشک مشاور درج شده بود.

    نتیجه نهائی: یافته های پژوهش نشان داد که پرونده های بیمارستانی در ثبت اطلاعات دارای نواقص جدی می باشند. به نظر می رسد علل عدم رعایت اصول صحیح پرونده نویسی در بیمارستان های آموزشی چند گانه باشد که ازجمله آن ها می توان به شلوغی و ازدحام زیاد بیماران، عدم احساس مسئولیت توسط دانشجویان و کارورزان و مهم تر ازهمه عدم آموزش کافی در این خصوص اشاره کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها