• بررسی پیامدهای ناشی از تروما در زنان حامله مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر کرمان طی سال های 88-82

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 475
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: تروما در طول حاملگی یک علت مهم بیماری و مرگ ومیر مادر و جنین می باشد و به طور کلی در 8-6 درصد کل حاملگی ها رخ می دهد. امروزه با افزایش میزان بروز تروماهای غیر نافذ و نافذ، رخداد این حوادث در حاملگی رو به افزایش است. با توجه به شیوع و اهمیت تروما و تناقضاتی که در زمینه عوارض و علل آن وجود دارد، این مطالعه به منظور تعیین پیامدهای ناشی از تروما در زنان حامله مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر کرمان صورت گرفت.

    روش کار: در این مطالعه که به صورت توصیفی مقطعی صورت گرفت، با استفاده از اطلاعات موجود در رایانه بایگانی بیمارستان های آموزشی شهر کرمان لیستی از کلیه زنان حامله دچار تروما تهیه گردید و افراد از نظر مشخصات فردی، نوع تروما، محل آسیب، عوارض مادری و جنینی بر اساس معاینه بالینی مورد مطالعه قرار گرفتند و موارد ثبت گردید. یافته ها به صورت آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی گزارش گردید.

    نتایج: 80 زن باردار دچارتروما مورد بررسی قرا گرفتند. میانگین سنی افراد 26.3 سال بود. از نظر سن حاملگی اکثر بیماران (66.6%) در محدوده سنی 20 تا 36 هفته قرار داشتند. میانگین سن حاملگی 26 هفته بود و از لحاظ آماری رابطه معنی داری بین عوارض مادری وجنینی و سن حاملگی یافت شد (0.05(p<. شایع ترین نوع تروما در 96.7% موارد غیر نافذ بوده و شایع ترین علت تروما، در 61.7% موارد تصادفات رانندگی بوده است. شایع ترین محل آسیب دیده در بیماران شکم بوده است (56.4%) و از لحاظ آماری ارتباط معنی داری بین محل تروما و عوارض مادری و جنینی یافت شد (0.05(p<. در مجموع 17 نفر دچار عوارض مادری شدند که در تمامی موارد تروما از نوع غیر نافذ بوده است که این ارتباط از لحاظ آماری معنادار بوده است. شایع ترین عارضه مادری ایجاد شده زایمان زودرس بوده است (35.29%). در مجموع 8 مورد عارضه جنینی دیده شد که شایعترین ان افت ضربان قلب جنین بوده است. در 3 نفر (3.75%) موارد عمل جراحی انجام شد که نوع آن سزارین و شایع ترین اندیکاسیون آن، افت ضربان قلب جنین بوده است.

    نتیجه نهایی: با توجه به اینکه تروما در حاملگی چالشی مهم در بخش های اورژانس می باشد و یکی از شایع ترین علل مرگ و میر مادران را در دوران حاملگی تشکیل می دهد و از آنجا که تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی دوران بارداری بررسی و شناسایی دقیق تروما را با مشکل روبرو می کند و با توجه به اهمیت موضوع و به منظور کاهش خطرات ناشی از تروما، اقدام در جهت افزایش سطح ایمنی زنان باردار توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها