• خصومت ورزی، تیپ شخصیتی و بیماری عروق کرونر قلب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 342
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: در طب نوین، پژوهشگران عرصه علوم رفتاری، بر ارتباط بین ویژگی های روانی اجتماعی، خصوصیات شخصیتی و الگوهای رفتاری با بروز و سیر بیماری کرونر قلب تأکید دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه بین خصومت ورزی و تیپ شخصیتی الف با ابتلای به بیماری عروق کرونر بوده است.

    روش کار: در این پژوهش مورد- شاهدی تعداد 102 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد حاد که با 162 فرد غیر بیمار از نظر ویژگی های دموگرافیک (جمعیت شناختی) هم چون سن، جنس، وضعیت تأهل، شغل و میزان تحصیلات همسان شده بودند. با بهره گیری از مقیاس سنجش خصومت ورزی scl-90-r، پرسشنامه نجاریان (تیپ شخصیتی الف) و پرسشنامه محقق ساخته از، نظر ویژگی های روانی اجتماعی، خصومت ورزی و تیپ شخصیتی با هم مقایسه شدند.

    نتایج: این مطالعه نشان داد ارتباط معنی داری بین داشتن شخصیت تیپ الف و ابتلای به گرفتگی عروق کرونر وجود ندارد، اما بین خصومت ورزی بالا و بیماری عروق کرونر رابطه معنی داری دیده شد.

    نتیجه نهایی: با توجه به اینکه خصومت ورزی و پرخاشگری ارتباط تنگاتنگی با بروز و تداوم بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب دارد، پیشنهاد می شود مداخلات روان شناختی برای کنترل و کاهش متغیرهای آسیب زای فوق در پروتکل درمانی بیماران عروق کرونر گنجانیده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها