• بررسی علل هیدرونفروز قبل از تولد و رابطه آن با شدت اتساع لگنچه در نوزادان و شیر خواران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 762
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: با افزایش سونوگرافی قبل از تولد، میزان گزارش موارد ابتلا به هیدرونفروز جنینی افزایش یافته است. بررسی علل هیدرونفروز قبل از تولد می تواند به شناخت بهتر روند بیماری و تعیین پروتکل درمانی این بیماران منجر شود. از سوی دیگر شدت اتساع لگنچه کلیه در سونوگرافی اول بعد از تولد ممکن است با علت زمینه ای هیدرونفروز جنینی در ارتباط بوده و در نحوه برخورد تشخیصی با بیماران موثر باشد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین علل هیدرونفروز قبل از تولد در نوزادان و ارتباط آن با شدت اتساع لگنچه در آنان انجام شد.

    روش کار: این یک مطالعه توصیفی مقطعی بر روی 60 نوزاد می باشد که در آن پرونده های نوزادان با تشخیص هیدرونفروز جنینی ارجاع شده به درمانگاه های بیمارستان بعثت و اکباتان همدان از نظر علل هیدرونفروز و شدت اتساع لگنچه کلیه مورد بررسی قر ار گرفته است. ارزیابی دیلاتاسیون لگنچه کلیه نوزاد بوسیله انداز ه گیری قطر قدامی-خلفی لگنچه در سونوگرافی بعد از 3 روز از تولد صورت گرفت و بیماران مورد بررسی بر اساس شدت دیلاتاسیون به سه گروه 1- خفیف (5 تا 9.9 میلی متر)، 2- متوسط (10 تا 14.9 میلی متر) و 3- شدید (بیشتر یا مساوی 15 میلی متر) تقسیم شدند. تمامی نوزادان در طی پیگیری های سرپایی تحت سیستو اوروگرافی رادیولوژیک یا رادیو ایزوتوپ و همچنین اسکن رادیو ایزوتوپ (dtpa) از نظر تشخیص رفلاکس مثانه به حالب و اوروپاتی های انسدادی قرار گرفتند.

    نتایج: از 60 بیمار مورد مطالعه 44 نفر (73 %) پسر و 16 نفر (27 %) دختر بودند. علت هیدرونفروز جنینی در 32 بیمار (53.3%) انسدادی و در 28 بیمار (46.7%) غیر انسدادی بود. در 31 نفر دیلاتاسیون لگنچه از نوع خفیف بوده که علت 24 مورد (77.4%) آن غیر انسدادی و 7 مورد (22.6%) انسدادی بود. در 24 نفر دیلاتاسیون لگنچه از نوع شدید بود که در 17 مورد (70.8%) انسدادی و 7 مورد (29.2%) غیر انسدادی بود. در 5 نفر دیلاتاسیون لگنچه از نوع شدید بود که در 4 مورد (80%) انسدادی و 1 مورد (20%) غیر انسدادی بود.

    نتیجه نهائی: علل انسدادی، حدود نیمی از هیدرونفروزهای جنینی را در بیماران مورد مطالعه باعث شده است و شایع ترین علت هیدرونفر وز تنگی لگنچه به حالب و در درجه بعد ایدیوپاتیک و رفلاکس مثانه به حالب می باشد. شدت دیلاتاسیون لگنچه ارتباط مستقیمی با انسدادی بودن هیدرونفروز دارد (0.05(p< و می توان از آن به عنوان راهنما برای انتخاب کارهای تشخیصی بعدی استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم