• بررسی تاثیر افزودن شستشوی واژینال با بتادین به شستشوی روتین شکمی برعفونت پس از عمل سزارین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 567
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: سزارین یکی از شایع ترین اعمال جراحی بزرگ در سراسر دنیا است. با توجه به شیوع روزافزون سزارین و اهمیت عفونت بعنوان شایع ترین عارضه مرتبط با آن، این مطالعه با هدف یافتن روش موثری درکاهش عفونت بعد از سزارین انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه در سال 86-1385 بروش کارآزمایی بالینی دو سو کورو تصادفی بر روی دو گروه 215 نفری از زنان بستری شده جهت انجام عمل سزارین انتخابی در بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) شهر زاهدان صورت گرفته است. درگروه شاهد فقط شستشوی شکمی با بتادین و در گروه مداخله، شستشوی شکمی با بتادین همراه با شستشوی واژن با بتادین قبل از شروع سزارین ان جام شده است. بیماران در مدت بستری بعد از عمل از نظر تب و علائم بالینی آندومتریت (تندرنس رحمی و لوشیای چرکی در عدم حضور علائم بالینی و آزمایشگاهی عفونت در سایر نقاط بدن) مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده از طریق مشاهده و معاینه بیماران در فرمهای جمع آوری اطلاعات ثبت و در پایان مطالعه توسط نرم افزار  spssو با استفاده از آزمون های آماری  chi-square, t-test آنالیز شده و مقادیر 0.05p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: بر اساس یافته های این مطالعه، افزودن شستشوی واژینال با بتادین به شستشوی شکمی، قبل از سزارین انتخابی، باعث کاهش بروز تب بعد از عمل (13.9% در گروه شاهد و 2.3% در گروه مداخله، 0.0001(p=، آندومتریت بعد از عمل (10.2% در گروه شاهد و 1.9% در گروه مداخله، 0.2(p= می گردد.

    نتیجه نهائی: یافته ها نشان داد که با افزودن شستشوی واژن با بتادین به شستشوی روتین شکم قبل از شروع سزارین انتخابی، می توان بطور مؤثری بروز تب و آندومتریت پس از عمل را کاهش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها