• بررسی میزان عفونت بعد از استرناتومی خط وسط به دنبال اعمال جراحی قلب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: عفونت زخم در محل برش روی استرنوم در 0.4 تا 5 درصد افرادی که به علت انسداد عروق کرونر یا ضایعات دریچه ای تحت استرن اتومی میانی قرار می گیرند ایجاد می شود. عارضه عفونت زخم و گسستگی آن یعنی استئومیلیت و مدیاستینیت، مورتالیته 40-20 درصد دارد. این مطالعه با هدف تعیین میزان عفونت زخم این ناحیه بعد از عمل جراحی قلب باز انجام گرفت.

    روش کار: در این مطالعه 388 بیمار که تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر قلب یا تعویض و ترمیم دریچه ای قرار گرفته بودند از نظر میزان عفونت زخم بررسی شدند. این مطالعه در بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) تهران بصورت توصیفی مقطعی در بیمارانی انجام شد که حداقل به مدت 7 ماه از نظر جنس و سن، بیماری های سیستمیک، مدت زمان کلامپ کردن آئورت، زمان بای پس قلبی ریوی، برون ده قلبی (out put) قبل از عمل و مصرف دخانیات تحت پیگیری قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده پس از درج در پرسشنامه توسط نرم افزار آماری و با استفاده از آزمون های آماری x2 , t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: یافته ها نشان داد که رابطه معنی دار آماری بین عفونت زخم استرنوم و عوامل مختلف از قبیل: چاقی، دیابت، اختلال کلیوی، فشار خون، زمان کلامپ شدن آئورت، زمان بای پس قلبی ریوی، کشیدن سیگار و بیماری انسدادی مزمن ریوی (copd) وجود ندارد (0.05(p>. در نهایت مشخص شد که فقط 3 نفر (0.74 درصد) از بیمارانی دچار عفونت زخم استرنوم شدند که میزان برون ده قلبی آنان قبل از عمل پائین بود و این رابطه از نظر آماری معنی دار گشت (0.042=(p.

    نتیجه نهایی: برون ده قلبی پائین قبل از عمل، مهم ترین عامل در ایجاد عفونت استرنوم بعد از عمل جراحی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم