• مقایسه سوندگذاری کوتاه مدت و طولانی مدت بعد از عمل کولپورافی قدامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 569
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: این باور که اتساع بیش از حد مثانه پس از عمل کولپورافی قدامی می تواند تاثیر منفی بر نتایج عمل جراحی داشته باشد، سبب سوندگذاری روتین پس از این عمل شده است. این مطالعه به منظور مقایسه سوندگذاری کوتاه مدت (24 ساعته) و طولانی مدت ( 72 ساعته) پس از عمل کولپورافی قدامی انجام شد.

    روش کار: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده در بیمارستان کوثر قزوین در سال های 85-1384 انجام شد . 100 بیمار که کاندید عمل کولپورافی قدامی بودند، به دو گروه 50 نفری تقسیم شدند. در یک گروه سوند فولی 24 ساعت پس از عمل و در گروه دوم 72 ساعت بعد از عمل خارج شد. قبل از خروج سوند، نمونه ادرار جهت انجام کشت ارسال گردید. پس از خروج سوند و ادرار کردن بیمار، حجم ادرار باقی مانده در مثانه اندازه گیری شد. اگر حجم ادرار باقیمانده بیشتر از 200 میلی لیتر بود یا احتباس ادرار رخ می داد، مجددا سوند فولی برای 72 ساعت گذاشته می شد. نیاز به سونداژ مجدد، احتباس ادرار، کشت مثبت ادرار، مدت زمان بستری در بیمارستان بررسی شد. داده ها با آزمون آماری t و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج: حجم ادرار باقیمانده بیشتر از 200 میلی لیتر و نیاز به سوندگذاری مجدد در 1 نفر (2%) در گروه سونداژ 24 ساعته دیده شد ولی در گروه سونداژ 72 ساعته نیاز به سوندگذاری مجدد در هیچیک از بیماران نبود (p=1). احتباس ادرار در هیچ بیماری رخ نداد. در هر دو گروه، در 1 نفر (2%) کشت ادرار مثبت گزارش شد که اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد (p=1). میانگین مدت بستری در گروه سوندگذاری 24 ساعته به طور معنی داری کمتر از گروه 72 ساعته بود (0.00(p=.

    نتیجه نهایی: کاهش مدت زمان سوندگذاری پس از عمل کولپورافی قدامی سبب احتباس ادرار نمی شود و مدت زمان بستری در بیمارستان را کاهش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها