• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 1179
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: امروزه تعبیه راه هوایی امن و مطمئن جهت ایجاد بیهوشی عمومی از اقدامات ضروری درابتدای فرآیند بیهوشی می باشد، با توجه به وضعیت فیزیولوژیکی و آناتومیکی راه هوایی بیمار، تعبیه این راه گاهاً می تواند همراه با عوارضی از جمله آسیب به سینوس پیریفورم بوده و منجر به آمفیزم زیر جلدی گردد. آمفیزم زیرجلدی و پنومومدیاستین جز و عوارض نادر لوله گذاری تراشه می باشند و اگر بموقع درمان نشوند گاهاً حیات بیمار را بطور جدی می توانند تهدید نمایند.

    معرفی بیمار: بیمار زنی 48 ساله که بعلت اشک ریزش دو طرفه و با تشخیص انسداد مجرای اشکی کاندید عمل جراحی باز کردن دو طرفه کانال اشکی به روش آندوسکوپیک گردیده بود. آزمایشات روتین، معاینات بالینی و نمای لارنگوسکوپیک بیمار همگی در محدوده نرمال بودند. بیمار در طول لوله گذاری داخل تراشه و حین عمل مشکل خاصی نداشت، اما 90 دقیقه بعد از هوشیاری و انتقال به بخش بدنبال سرفه دچار آمفیزم شدید زیر جلدی در ناحیه گردن گردید. لذا جهت مراقبت کامل، بیمار به بخش مراقبت های ویژه منتقل و طی اقدامات درمانی بعد از 13 روز از بخش مرخص گردید .

    نتیجه نهایی: بیمارانی که کاندید بیهوشی عمومی بوده و براساس معاینات رایج و نمای لارنگوسکوپیک نیز مشکلی از لحاظ لوله گذاری تراشه ندارند در صورت خشونت در مر احل لوله گذاری تراشه، جای گذاری لوله معدی و ساکشن های عمیق دهان مخصوصا با لوله های قطور، احتمال آسیب و شانس بروز آمفیزم زیرجلدی در آن ها افزایش می یابد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها