• بررسی نقش سونوگرافی تکمیلی در تشخیص سرطان پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 1089
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    مقدمه و هدف: در سال های اخیر سرطان پستان شایع ترین سرطان دربین زنان می باشد و میانگین سنی بروز آن روبه کاهش است. با توجه به نسج متراکم پستان (dense breast) در زنان جوان تر (کمتر از 49 سال) که باعث کاهش حساسیت ماموگرافی در تشخیص کارسینوم می شود، استفاده از سونوگرافی با وضوح بالا به عنوان مکمل ماموگرافی در تشخیص آن بسیار مفید است .این مطالعه به نقش سونوگرافی در تشخیص سرطان پستان به عنوان روش مکمل تشخیصی اشاره می کند و هدف نهایی آن هم خوانی نتایج ماموگرافی با نتایج مثبت سونوگرافی است.

    روش کار: از تاریخ 1.8.88 تا 30.9.88، 300  نفر جهت سونوگرافی پستان به کلینیک رادیولوژی خصوصی مهر همدان مراجعه نمودند و در بیمارانی که پس از سونوگرافی توده مشکوک یافت شد، ارزیابی آگزیلا نیز به صورت همزمان به عمل آمد. در کلیه بیماران مشکوک، ماموگرافی (قبل یا بعد از سونوگرافی) انجام شد و نتیجه آن توسط رادیولوژیست دیگری گزارش گردید. در نهایت کلیه موارد مشکوک جهت بیوپسی یا جراحی ارجاع شدند و نتایج قطعی توسط پاتولوژیست اعلام شد. جهت آنالیز یافته ها از نرم افزار آماری spss و آماره های توصیفی و استنباطی استفاده گردید.

    نتایج: متوسط سن بیماران 46 سال با محدوده سنی 76-32 سال بود از 22 مورد توده مشکوک گزارش شده با سونوگرافی 21 مورد سرطان و 1 مورد آبسه گزارش شد. متوسط قطر توده 29 میلی متر و متوسط قطر لنف نودهای درگیر 17.3 میلی متر بود. یافته های ماموگرافی به دلیل بافت متراکم پستان، 14.3% موارد منفی و یا تنها یک دانسیته آسیمتریک را گزارش کرده بود و بقیه موارد (85.7%) مثبت بود.

    نتیجه نهایی: هرچند ماموگرافی روش استاندارد طلایی تشخیص سرطان پستان است اما با توجه به بروز آن در سنین پایین تر در سال های اخیر و وجود بافت متراکم پستان در این سنین سونوگرافی تکمیلی (روش غربالگری تکمیلی) به خصوص در گروه سنی پایین تر جهت افزایش حساسیت تشخیص بسیار موثر خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها