• نفرولیتوتومی از راه پوست تحت بی حسی نخاعی با مارکائین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/05/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/05/01
    • تعداد بازدید: 692
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: کارایی نفرولیتوتومی از راه پوست در درمان سنگ های ادراری به خوبی شناخته شده است. این عمل جراحی معمولا" تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. چون بی حسی نخاعی نسبت به بیهوشی عمومی مزیت هایی دارد، این مطالعه به این منظور انجام شد که نشان دهد آیا بی حسی نخاعی از طریق همکاری بیشتر بیمار حین تغییر وضعیت و در طول عمل می تواند برای جراح و متخصص بیهوشی و خود بیمار راحت تر باشد؟

    روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی از آذر 1383 لغایت اسفند ماه 1387 در مجموع 112 بیمار تحت عمل نفرولیتوتومی از راه پوست با بی حسی نخاعی قرار گرفتند. متوسط سن آنان 36 سال (از 22 تا 48 سال) بود. برای انجام بی حسی نخاعی ابتدا سرنگ به اپینفر ین آغشته می شد و سپس بین 2 تا 3.5 میلی متر مارکائین برای انجام بی حسی نخاعی مورد استفاده قرار می گرفت و در صورت نیاز از داروهای ضد درد و یا آرام بخش و یا هر دو نیز استفاده می شد. مابقی عمل طبق روال معمول انجام می گردید.

    نتایج: در 82% از بیماران سنگ ها به طور کامل خارج شدند و بقیه با سنگ شکنی برون اندامی درمان شدند. متوسط زمان عمل 126 دقیقه (90 تا 220 دقیقه) بود، 40 بیمار (36%)، نیاز به داروهای مسکن، آرام بخش و یا هر دو بخصوص در سنگ های بزرگ تر داشتند. در 6% از بیماران سنگ در پل فوقانی کلیه وجود داشت. تنها در یک بیمار نیاز به تزریق خون پیدا شد. در این مطالعه عارضه قابل توجهی مشاهده نشد .

    نتیجه نهایی: نفرولیتوتومی از راه پوست با بی حسی نخاعی این فرصت را به ما می دهد تا از بیداری و همکاری بیمار در هنگام تغییر وضعیت استفاده کرده و از بروز بعضی عوارض که ممکن است در بی هوشی عمومی رخ بدهد، جلوگیری بعمل آوریم، زیرا در این روش بیمار بیدار است ودر صورت وجود خطری می تواند از پیش خبر بدهد .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها