اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • کاربرد رویکرد منطق فازی در مدلسازی اثرات فساد اخلاقی بر اقتصاد غیر رسمی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/04/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/04/30
    • تعداد بازدید: 716
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: به منظور رسیدن به رفاه اجتماعی و حذف اقتصاد غیر رسمی، لزوم توجه به فساد، چه از نظر اجرایی و چه سیاسی که از نبود اخلاق اقتصادی سرچشمه می گیرد احساس می شود. رفع بنیادین اقتصاد غیر رسمی در راستای انگیزه های عملی توسعه اقتصادی جز با پیوند رو افزون اخلاق اقتصادی و اقتصاد رسمی میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فساد اخلاقی و اقتصاد غیر رسمی است.

    روش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع منطق فازی است. جامعه آماری این پژوهش کشور ایران طی سال های 1393- 1382 است و متغیرهای کلیدی پژوهش حجم اقتصاد غیر رسمی و شاخص فساد اخلاقی است که داده ها از بانک اطلاعاتی سری زمانی بانک مرکزی و موسسه بین المللی شفافیت جمع آوری شده است. ار یابی الگوی پیشنهادی از طریق منطق فازی با استفاده از نرم افزار متلب انجام گرفت. جهت آزمون نیز از روش رویکرد غیر مستقیم حساب های ملی استفاده شده است.

    یافته ها: برازش مدل تحقیق که در برگیرنده دو سوا اصلی بود پاسخ داده شد و مشخص شد فساد اخلاقی رابطه مستییمی با اقتصاد غیر رسمی دارد.

    نتیجه گیری: از جمله عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد غیر رسمی، فساد اخلاقی است که خود شامل ترکیبی از رشوه خواری ادارات دولتی، باز پرداخت های خریدهای عمومی، اختلاس در بودجه عمومی، احتمال تغییر در حکومت و تلاش های مبار ه با فساد است. بر این اساس مشخص شد تقریب زمانی اقتصاد غیر رسمی ایران در طی زمان نیز از پایداری نسبی برخوردار است که با شیب ملایمی در حال افزایش است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها