• تحلیل شکاف مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر در مؤسسات خدمات درمانی در محیط فازی (مطالعه موردی: بیمارستان خورشید اصفهان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در دهه گذشته دغدغه عمده شرکت های خدماتی جذب مشتریان بوده است .لیکن در حال حاضر حفظ و راضی نگه داشتن مشتریان از اهم فعالیت های کسب و کار موفق در شرکت های آرمانی است .بیمارستان ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. این شرکت ها برای ارتقای رضایت مشتریان از خدمات خود از هیچ کوششی دریغ نکرده و در این راستا مفاهیمی چون مدیریت کیفیت فراگیر (tqm) را پیاده نموده اند. این مطالعه با هدف سنجش شکاف مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر با رویکرد فازی در بیمارستان خورشید استان اصفهان انجام گرفته است .از آنجایی که تئوری فازی، در مقابل تئوری منطقی، رویکرد مناسب تری جهت سنجش متغیره ای کلامی می باشد، در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از منطق فازی، این شکاف مورد تحلیل قرار بگیرد.

    روش بررسی: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی مقطعی بود که در سال 1387 انجام گرفت .حدود شمول این مطالعه مربوط به کلیه بخش های بیمارستان بود که در نظام نامه، جزو دامنه استقرار مدیریت کیفیت محسوب شده است .این مطالعه مقطعی بر روی 52 نفر از کارکنان بیمارستان خورشید اصفهان انجام شد .جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ی سنجش شکاف بین انتظارات و ادراکات مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان که توسط محمدی و شغلی تنظیم گردیده است، صورت گرفت.

     نتایج: نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در کل، بین انتظارات و ادراکات وضع موجود و وضع مطلوب مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان خورشید اصفهان تفاوت معناداری وجود دارد .همچنین به جز مؤلفه ی مشتری محوری، در سایر مؤلفه های مدیریت کیفیت فراگیر شکاف معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری: استقرار مدل های مدیریت کیفیت در بیمارستان ها برای تعالی آن ها ضروری است ولی باید همواره توجه داشته باشیم که فلسفه و هدف از استقرار آن چیست .از سوی دیگر در صورتی که حمایت مدیریت ارشد سازمان برای پیاده سازی رویکردهای کیفیت جلب نگردد، نه تنها بهبودی در رضایت مندی مشتریان حاصل نخواهد شد، بلکه هزینه و زمان اتلاف شده سنگینی بر دوش سازمان تحمیل خواهد شد. در نهایت باید نوجه مدیران سازمان را به این نک ته جلب کرد که کارکنان ارزشمندترین دارایی سازمان هستند و برخورد عادلانه و منصفانه با کارکنان، اولین گام در بهبود مستمر کیفیت است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم