• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 462
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: افزایش سطح کلسترول خون یک نقص متابولیک است که در نهایت منجر به تصلب شرائین و عوارضی چون افزایش فشارخون و مشکلات عروق کرونری قلب می شود .داروهای مختلفی در جهت بهبود این بیماری عرضه شده است و مطالعات بسیاری هم برای کشف و بهره برداری از مواد جدید در دست انجام است .از این میان می توان به کیتوزان و گیاه سالوادورا پرسیکا اشاره کرد .کیتوزان از deacetilation کیتین حاصل می شود که امروزه منبع عمده ی آن پوسته خارجی خرچنگ و میگو است .سالوادوراپرسیکا گیاهی است که در شمال غربی هند و آفریقا می روید و به عنوان چوب تمیز کننده دندان استفاده می شود. قسمت های مختلف این گیاه از سال ها پیش در طب سنتی مورد استفاده بوده است. هدف از مطالعه فوق بررسی تأثیر این دو ماده بر لیپیدهای خون میباشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مداخله گر آزمایشگاهی (interventional-lab. trial) تعداد 30 سررت ویستار نر بالغ بر وزن 250- 300 گرم انتخاب شده، پس از گذشت دو هفته زمان جهت تطابق رت ها با محیط، به طور تصادفی به شش گروه پنج تایی تقسیم شدند : پرسیکا /چرب، پرسیکا / بلانک، کیتوزان / چرب، کیتوزان / بلانک، کنترل / چرب، کنترل / بلانک. سپس به مدت پانزده روز هرگروه با غذای مخصوص به خودغذای پر چرب یا غیر چرب و غذای حاوی دارو یا عاری از داروتغذیه گردید . کیتوزان به صورت پودر خالص و پرسیکا به صورت عصاره هیدروالکلی ساقه سالوادورا پرسیکا به غذای گروه های آزمون اضافه شد .در پایان این زمان نمونه گیری از خون، جهت اندازه گیری مقادیر کلسترول تام، تری گلیسرید، ldl, hdl صورت گرفت. تحلیل آماری نتایج با استفاده از نرم افزار spssو آزمون های scheffe , anova انجام شد.

    نتایج: کلسترول تام و ldl خون به دنبال مصرف هر دو داروی پرسیکا و کیتوزان همزمان با غذای چرب کاهش یافت (0.0001(p= که میانگین این کاهش برای هیچ یک از داروها از لحاظ آماری تفاوتی نداشت (0.933(p=. داده ها حاکی از بی تأثیر بودن کیتوزان و پرسیکا بر hdl و تریگلیسرید خون بود (0.409(p=. هیچ یک از دو دارو در شرایطی که افزایش لیپیدهای خون توسط رژیم غذایی اعمال نشده بود تأثیری بر کلسترول تام، تری گلیسیرید، ldl, hdl خون نداشتند (1=(p.

    نتیجه گیری: پرسیکا و کیتوزان بر کاهش کلسترول تام خون و ldl در شرایط هیپر کلسترولمی مؤثر بوده و تأثیر مشابهی دارند ولی بر سطح تری گلیسرید و hdl خون بی تاثیرند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها