• ارزیابی توافق پرسشنامه های کتبی و ویدیویی در مطالعه بین المللی آسم و آلرژی در کودکان شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 423
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مطالعه بین المللی آسم و آلرژی در کودکان (isaac) به منظو ر بررسی اپیدمیولوژیک آسم در جهان از اوایل دهه نود میلادی شروع شد. در این مطالعه پرسشنامه های کتبی و ویدیویی توسط خود شرکت کنندگان تکمیل می گردید.

    روش بررسی: به مانند مرحله اول isaac، مرحله سوم این طرح در ایران توسط مرکز تحقیقات سل و بیماری های ریوی در دو شهر تهران و رشت و بر اساس روش کار بین المللی و هماهنگی کامل با مرکز جهانی isaac اجرا گردید .برای مطالعه حاضر داده های گروه سنی 13-14 سال شهر تهران (مرحله سوم) مورد بررسی قرار گرفت .جهت آنالیز آماری، ابتدا توصیفی از اطلاعات موجود به دست آمد و سپس میزان توافق دو پرسشنامه کتبی و ویدیویی با استفاده از تست کاپای کوهن محاسبه گردید.

    نتایج: از مجموع 3100 نوجوان مورد مطالعه 52.4% مذکر و 47.6% مونث بودند که متوسط سن آن ها 13.6 سال برآورد شد. اگرچه پرسش های دو پرسشنامه با هم توافق کامل نداشتند، با این حال فراوانی و ارقام به دست آمده از پرسشنامه ویدیویی نسبت به پرسش معادل آن در پرسشنامه کتبی کمتر بود .ضرایب توافق کاپا برای کلیه موارد بین 0.06 تا 0.21 متغیر محاسبه گردیدند (متوسط 0.12) که بدین ترتیب در رده خیلی ضعیف (poor) قرار می گیرند.

    نتیجه گیری: علاوه بر این مطالعه، توافق پایین دو پرسشنامه در اکثر مطالعات دیگر isaac نیز نشان داده شده است. اگرچه عواملی مانند زبان، فرهنگ، تفاوت دیدگاه، منطقه سکونت و ... بر میزان توافق اثر دارند ولی به نظر می رسد بازنگری بر روی این دو پرسشنامه و رفع ایرادات موجود در روش اجرای طرح ضروری است تا بدین ترتیب دقت و اعتبار روند جمع آوری داده ها و تخمین شیوع آسم، افزایش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم