• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 424
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: همزمان با استفاده روزافزون از سرب، مشکلات و عوارض بهداشتی و زیست محیطی متعددی از جمله عوارض سیستم اعصاب مرکزی و کم خونی افزایش یافته است .سرب در بیماریزایی و ایجاد مسمومیت های شغلی نقش به سزایی دارد .این مطالعه به منظور تعیین غلظت سرب خون کارگران برحسب فاکتورهای دموگرافیک ومقایسه آن با حدود مجازانجام گرفت.

    روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه کارگران معدن سرب و روی کوشک یزد مورد بررسی قرار گرفتند .پس از خونگیری از 490 نفر کارگر، بخشی ازخون به آزمایشگاه تشخیص طبی جهت تعیین فاکتورهای خونی به روش روتین ارسال و پنج سی سی خون جهت تعیین غلظت سرب به آزمایشگاه تخصصی وزارت متبوع تحویل گردید. غلظت سرب بر اساس استاندارد انستیتو ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای (niosh) و باروش جذب اتمی تعیین مقدار شد.

    نتایج: بر اساس نتایج تحقیق میانگین، حداقل و حداکثر سرب خون به ترتیب: μg/dl 9.49 و 116 و در 45.7 درصد افراد بیش از حد مجاز بود .هم چنین با افزایش سن و سابقه کار میزان سرب خون نیز افزایش یافته است .ولی اختلاف از نظر آماری معنی دار نمی باشد. از طرفی میزان سرب خون بر حسب محل کار متفاوت بود .به طوری که در واحدهای تغلیظ نسبت به بخش اداری و خدمات بالاتر بوده و اختلاف معنی دار می باشد (0.048(p=. بر اساس استاندارد (bei) سطح خونی سرمی، غلظت سرب خون در 45.7 درصد نمونه ها بالاتر از حد مجاز و بیشتر ین مقدار (μg/dl 54.6) دربین کارگران تغلیظ بود. در اکثریت قریب به اتفاق کارگرانی که سرب خون آن ها از حد مجاز بالاتر بوده، میزان هموگلوبین خون آن ها کمتر از 13 گرم بر دسی لیتر اندازه گیری شد که اختلاف آن ها از نظر آماری معنی دار بوده است.

    نتیجه گیری: محل کار مهم ترین عامل مؤثر در افزایش و کاهش سرب خون و متعاقب آن تغییر فاکتوره ای خونی می باشد .بنابراین توجه به تغییرات گلبول های قرمز و هموگلوبین کارگران در معرض، باید به طور جدی مورد توجه مسئولین بهداشت حرفه ای و طب کار صنعت در معاینات دوره ای و غربال گری قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها