• عوامل باکتریولوژیک و آنتی بیوگرام شایعترین گونه های ایزوله شده از دست اعضای تیم جراحی پس از اسکراب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 383
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بسیاری از عفونت زخم های جراحی بیمارستانی که موجب مرگ و تحمیل هزینه های زیاد بر جامعه می شود از راه تماس دست پرسنل منتقل می گردند و شستشوی دست ها به روش صحیح یکی از مؤثرترین شیوه های پیشگیری از انتقال عفونت است .هدف از این مطالعه، بررسی شناسایی عوامل باکتریایی جدا شده از دست تیم جراحی و تعیین ضریب حساسیت باکتری های جدا شده به آنتیبیوتیک های انتخابی آن ها می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی است که بر روی 134 نفر از پرسنل اتاق عمل بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی انجام گرفت .نمونه گیری توسط سواپ پنبه ای استریل از دست اعضای تیم جراحی (پس از شستشوی دست) به وسیله بتادین و بدون هماهنگی قبلی انجام و بر روی محیط های آگار خون دار، مانیتول سالت آگار ومکانیکی کشت و پس از  24ساعت اتو گذاری گونه های باکتریایی توسط تست های افتراقی شناسایی و سپس آنتیبیوگرام صورت گرفت. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: از 134 نفر مورد، 81 نفر (60.4%) مرد و 53 نفر (39.6%) زن بودند. میانگین مدت اسکراب 103.2±206.1 ثانیه با دامنه تغییرات 60 تا 600 ثانیه بود. هر چه مدت اسکراب بیشتر بوده تعداد باکتری کمتر شده است (0.003(p=. پس از اسکراب در دست، 129 نفر (96.3%) باکتری وجود داشت .بیشترین آلودگی مربوط به زیر ناخن افراد (92.5%) بود. تعداد باکتری های مشاهده شده در نمونه از صفر تا 159 مورد متغیر بود. بیشترین باکتری ایزوله شده است است افیلوکوک کواگولاز منفی (62.6%) و 7.7% استافیلوکوک آئروس بود. متوسط مدت اسکراب مردان بیشتر از زنان بود. وانکوماسین و سفتی زوکسیم حساسترین و پنیسیلین مقاومترین آنتیبیوتیک ها بودند.

    نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان داد که آلودگی دست ها پس از اسکراب از میزان استاندارد بالاتر می باشد، بنابراین با توجه به مسئولیت خطیر پرسنل که مستقیماً با بیمار تحت عمل جراحی در ارتباط بوده و گونه های مستقر در بیمارستان ها از پتانسیل خاص مقاومت دارویی برخوردار هستند توجه و جدیت پرسنل در استریل بودن وسایل و اسکراب دست به نحو صحیح پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها