• بررسی کل ذرات معلق و ترکیب مواد تشکیل دهنده آن در منطقه مرکزی شهر یزد

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آلودگی هوا از مهمترین مشکلات زیست محیطی در قرن اخیر است که سلامت انسان ها را تهدید می نماید. از مهم ترین منابع ایجاد آلودگی هوای شهری می توان به تردد وسائط نقلیه، فعالیت صنایع، افزایش مصرف سوخت های فسیلی در مولدهای حرارتی اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلاینده ذرات معلق در هوای شهر یزد انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی است .با تعیین یک ایستگاه در منطقه مرکزی شهر یزد (محدوده میدان شهیدبهشتی) و با استفاده از دستگاه نمونه گیری با حجم زیاد به مدت 5 ماه از فروردین لغایت مرداد ماه سال 1385 نمونه برداری از ذرات معلق هوا انجام شد. بر اساس استراتژی های موجود از جمله دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا و با توجه به معدود مطالعات انجام شده قبلی، به صور ت یکروز در میان از هوای منطقه نمونه برداری صورت گرفت و تعداد 71 نمونه برداشت گردید .مقدار سرب موجود در نمونه ها توسط دستگاه جذب اتمی به روش شعله تعیین شد .درصد مواد آلی و معدنی موجود در total suspended (tsp) نیزدر مورد تمامی نمونه ها با استفاده از روش وزن سنجی و سوزاندن در کوره تعیین گردید.

    نتایج: یافته ها نشان می دهد که میزان ذرات معلق هوای شهر یزد در برخی موارد بیش از حد استاندارد ملی است .میانگین کل ذرات معلق هوا در 5 ماه 233 میکروگرم برمترمکعب می باشد. میانگین غلظت ذرات معلق هوا در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد به ترتیب 118، 193، 231، 267 و 333 می باشد. میانگین کل غلظت سرب برابر 0.04 میکروگرم بر متر مکعب و زیر حد استاندارد است. و مقدار مواد آلی و معدنی موجود در tsp نیز به ترتیب 25.31% و 74.68% به دست آمد.

    نتیجه گیری: مقادیر کل ذرات معلق به عنوان یکی از آلاینده های اصلی هوا در برخی از روزها بالاتر از حد استاندارد بود. لذا با توجه به تشدید بیماری های قلبی و تنفسی در زمان هایی که مقدار این آلاینده به بیش از حد استاندارد می رسد ضرورت توجه به برنامه های بهداشت هوا مشخص می گردد. کما اینکه در مورد تمام نمونه ها مقدار سرب بس یار کمتر از حد استاندارد گزارش شد که شاید یکی از دلایل این امر، حذف سرب از بنزین به عنوان یکی از منابع اصلی وجود این آلاینده در هوا باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها