• بررسی میزان تداوم و علل مرتبط با قطع روشهای پیشگیری از بارداری در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 498
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: از سنین بلوغ تاسنین یائسگی، زنان به صورت مداوم با نگرانی هایی در ارتباط با بارداری و حاملگیهای نا خواسته مواجهند که تنها راه پیش روی آن ها، اجتناب از تماس جنسی و پیشگیری از بارداری می باشد. با توجه به اهمیت بهداشت باروری لازم است زوجین روش هایی را به کار ببرند که با وجود آمیزش جنسی، لقاح و آبستنی انجام نگیرد .کنترل مؤثر باروری، ضمن تأمین سلامت مادر و کودک و کنترل رشد بی رویه جمعیت برای تواناسازی زنان بسیار اساسی و حیاتی است. در این راستا با توجه به اهمیت قطع روش های پیشگیری از بارداری و عوارض حاصله از آن، برآن شدیم که میزان تداوم استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (iud,ocp، کاندوم وآمپول) و علل قطع این روش ها را با توجه به نظر خود مراجعین تعیین و بررسی نماییم.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی بوده است. از بین مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد 6 مرکز از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب گردیدند و اطلاعات زنان متأهل 15-49 ساله ی مراجعه کننده به این مراکز که از روش های پیشگیری از بارداری (iud,ocp، کاندوم وآمپول) استفاده می نمودند، از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید، برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش آماری کاپلان مایر و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.

    نتایج: بیش ترین میزان استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (iud,ocp، کاندوم وآمپول) در زنان، در گروه سنی 34-25 سال بوده است (57%)، میانگین مدت استفاده از چهار روش فوق به روش کاپلان مایر 27.98 ماه و میانه آن 24 ماه بود نتایج نشان داد، که در مجموع 86.3%، زنان بعد از 6 ماه و 62.5% بعد از 18 ماه و 39.9% بعد از 30 ماه و تنها 37% زنان تا 36 ماه از چهار روش مذکور استفاده نموده بودند .هم چنین نتایج بیانگر این است که میانگین طول مدت استفاده قرص ها کمتر از همه روش ها بود (0.048(p=، ازعوامل مؤثر بر قطع روش ها در مو رد قرص ها، بیماری (15.6 درصد) در مورد iud، خونریزی (27 درصد) در مورد کاندوم، حاملگی ناخواسته (21.8 درصد) و در مورد آمپول دپوپروورآ نیز بیماری (75درصد) بوده است.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می گردد علاوه بر آموزش زنان، مشاوره انگیزشی کامل در خصوص روش های پیشگیری از بارداری در هنگام تشکیل پرونده تنظیم خانواده صورت بگیرد این آموزش و مشاوره در درجه اول باید برای زنانی که متقاضی به کارگیری قرص های پیش گیری از بارداری هستند به کار گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها