• بررسی فراوانی و فاکتورهای مساعد کننده چاقی و افزایش وزن در کودکان پیش دبستانی شهر یزد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 727
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: چاقی از مشکلات مهم بهداشتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است که در دهه های اخیر رو به افزایش می باشد. هدف از انجام این تحقیق تعیین فراوانی و ریسک فاکتورهای چاقی و اضافه وزن در کودکان پیش دبستانی شهر یزد بود.

    روش بررسی: این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 400 کودک 6 سال (200 دختر و 200 پسر) به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی از کودکان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش سلامت شهر یزد در سال 85-1384 انتخاب شدند. قد و وزن کودکان اندازه گیری و نمایه توده بدنی (bmi) محاسبه و از چارت رشد nhnesiii که مورد قبول who می باشد استفاده شد. bmi بین صدک 95-85، به عنوان افزایش وزن و بالاتر از صدک 95 به عنوان چاقی در نظر گرفته شد. پرسشنامه با مصاحبه حضوری با والدین تکمیل و اطلاعات با نرم افزار spss ver 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در این مطالعه 3.8% از کودکان چاقی و 4.3% افزایش وزن داشتند .فراوانی چاقی و اضافه وزن به تر تیب در پسران 5.5% و 5% و در دختران 2% و 3.5% بود. چاقی و اضافه وزن کودک با فعالیت فیزیکی، مدت زمان تماشای تلویزیون در روز و تعداد دفعات مصرف تنقلات، نوشیدنی های گازدار و غذاهای آماده در طی هفته ارتباط داشت (001%(p=، ولی با جنس و رتبه تولد کودک، سواد و سابقه چاقی در والدین ارتباط نداشت.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق اگر چه فراوانی اضافه وزن در این منطقه و در این گروه سنی در مقایسه با سایر مطالعات چندان بالا نیست، ولی در برنامه ریزی های بهداشتی جهت پیش گیری از چاقی باید به فاکتورهای مساعد کننده آن توجه داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها