• مقایسه نتایج باکلینگ اسکلرا همراه و بدون رتینوپکسی و لیزر فتوکوآگولیشن در ترمیم انفصال رگماتوژن شبکیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 638
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: برای اصلاح و ترمیم پارگی شبکیه طروق مختلف جراحی وجود دارد و در این پژوهش نقش رتینوپکسی در ترمیم جداشدگی رگماتوژن شبکیه با روش های متفاوت در مراجعین به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی قزوین طی سال های 82-1372 مورد مقایسه قرار گرفته است.

    روش بررسی: این تحقیق به روش outcome study انجام شد. سن، جنس، میزان عیوب انکساری، وضعیت عدسی، دید، سوراخ شبکیه، میزان تغییرات پرولیفراتیو (pvr) در 3 گروه مورد مقایسه قرار گرفتند .گروه اول شامل 47 چشم که برای آنها کرایوپکسی از طریق اسکلرا در زمان عمل انجام شده بود .گروه دوم شامل 30 چشم بودند که برای آنها فتوکوآگولیشن با لیزر 3 تا 7 روز بعد از عمل انجام شده بود .گروه سوم شامل 41 چشم بودند که بدون رتینوپکسی مورد عمل اسکلرال باکلینگ (s/b) قرار گرفته بودند. برای تمام بیماران باکل اسکلرا به صورت encircling و یا segmental انجام پذیرفته بود. تخلیه مایع زیر شبکیه (srfd) و یا تزریق هوا به داخل ویتره برای بعضی بیمار ان انجام شده بود. نتایج عمل به تفکیک نوع عمل با و بدون رتینوپکسی در بیمارانی که حداقل 3 ماه پیگیری داشتند مشخص و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    نتایج: اختلاف مشخصی از نظر سن، جنس، عیب انکساری، وضعیت عدسی، سوراخ شبکیه (تعداد، نوع، محل)، حدت بینایی، قبل و بعد از عمل در سه گروه فوق یافت نشد .موفقیت عمل در گروه اول 91.6%، در گروه دوم 86.7% و در گروه سوم 97.6% بود که از نظر آماری معنی دار نبودند (0.05(p>.

    نتیجه گیری: در ترمیم جداشدگی شبکیه عمل اسکلرال باکلینگ بدون رتینوپکسی می تواند موفقیت آمیز باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها