• مطالعه ارزیابی فراوانی نسبی زخمها و اروزیون های پپتیک در بیماران مبتلا به انواع مختلف کلستاز

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 389
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کلستاز، نقص در ترشح صفرا به داخل دئودنوم است که به دو دسته مکانیکال و غیرمکانیکال تقسیم می شود، در صورتی که در  ercpشواهدی به نفع انسداد یا افزایش دیامتر مجاری صفراوی وجود داشته باشد، به نفع مکانیکال است، به علاوه کلستاز باعث عوارض متعدد و مختلف نیز می شود. یکی از این عوارض ایجاد ضایعات مخاطی پپتیک است که باعث خونریزی دستگاه گوارش و سوراخ شدگی و هرگونه انسداد ناشی از تنگی می شود، لذا این مطالعه با هدف تعیین فراوانی نسبی زخم پپتیک در انواع مختلف کلستاز انجام گردید.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع case-control بود، 170 نفر که انسداد صفراوی آن ها بر اساس شرح حال معاینه بالینی تست های عملکردی کبد و بررسی های رادیولوژیک و سرولوژیک اثبات شده بود، کاندید ercp شدند .قبل از انجام ercp داده های جمع آوری شده در پرسشنامه ثبت شد و به وسیله تست فیشر ارزیابی گردید. بیماران بر اساس سونوگرافی با اندازه گیری قطر مجرای مشترک به دو گروه مکانیکال (85 بیمار) و غیرمکانیکال (85 بیمار) تقسیم شدند و برای ارزیابی دقیق ضایعه مخاطی تحت اندوسکوپی قرار گرفتند.

    نتایج: فراوانی ضایعات مخاطی پپتیک در گروه کلستاز مکانیکال (شامل 36 بیمار، 42.6%) به صورت معنی داری بیشتر از فراوانی ضایعات مخاطی پپتیک در گروه کلستاز غیرمکانیکال (شامل 15 بیمار، 17.6%) بود (0.02p≤). 51 نفر (30%) از کل بیمار ان مبتلا به کلستاز ضایعه مخاطی داشتند .از این بیماران 25 بیمار پپتیک اولسر داشتند که فراوانی دئودنال اولسر 17 مورد (68%) و زخم معده 8 مورد (32%) بود (0.01p≤). تفاوت معنیداری بین زخم پپتیک دوازدهه در بیماران مبتلا به کلستاز مکانیکال 12 مورد (70.6%) زخم پپتیک دوازدهه در بیماران مبتلا به کلستاز غیرمکانیکال (5 مورد 29.4%) وجود داشت (0.01p≤). بین فراوانی زخم دوازدهه (12 مورد، 70.6%) و زخم معده (5 مورد، 29.4%) در بیماران مبتلا به کلستاز مکانیکال تفاوت معنیداری وجود داشت (0.01p≤) که این تفاوت در بیماران مبتلا به کلستاز غیرمکانیکال وجود نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که شیوع ضایعات مخاطی دئودنال و معده در انواع مختلف کلستاز نسبت به جمعیت عمومی بیشتر بوده و همچنین، شیوع ضایعات مخاطی دئودنوم در کلستاز مکانیکال نسبت به کلستاز غیرمکانیکال بیشتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم