• بررسی آستانه شنوایی در کارگران مجتمع کاشی میبد

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مواجهه کارگران با سروصدای بیش از حد و صدمات ناشی از آن یکی از مشکلات عمده صنعت کشور می باشد و این مطالعه به منظور تعیین آستانه وافت شنوایی در کارگران مجتمع کاشی میبد یزد طراحی و انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی است که بر روی 371 کارگر کارخانه مجتمع کاشی میبد در تابستان و پاییز سال 1384 اجرا شد. مواجهه با سر و صدای توسط دستگاه سنجش صوت (sound level) تخمین زده شد و برای هر یک از کارگران علاوه بر تکمیل کردن پرسشنامه، معاینات اتوسکوپیک و ادیومتری برای ارزیابی کاهش شنوایی در هر فرد انجام شد. اطلاعات توسط نرم افزار spss ver 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: سروصدای شغلی اثر افزاینده بر میانگین آستانه شنوایی در همه فرکانس ها و به طور معنی داری در فرکانس های 3 و 4 کیلو هرتز هر دوگوش داشت .شیوع افت شنوایی در فرکانس های زیر و بم تا 39.2% و 46.5% می رسد .شیوع الگوی کاهش شنوایی ناشی از سر و صدای شغلی (nihl) noise induced hearing loss 12.9% بود، همچنین مواجهه با سر و صدای زیاد به مدت بیش از 10 سال به صورت معنی داری احتمال nihl را افزایش می دهد. افراد با وزوزگوش نسبت به کسا نی که فاقد آن بودند به طور معنی داری در تمامی فرکانس های شنوایی هر دو گوش، آستانه شنوایی بدتری دارند.

    نتیجه گیری: شیوع بالای افت شنوایی و  nihl در کارگران کارخانه بر ضرورت اجرای برنامه حفاظت شنوایی تأکید دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها