• تأثیر الکتروشوک درمانی بر پارامترهای عملکرد تیروئید در بیماران افسرده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بخش قابل توجهی از بیماران افسرده، به درمان دارویی پاسخ نداده و نیازمند الکتروشوک درمانی (electro convulsive therapy) ect می شوند. از سوی دیگر، با این عقیده که بعضی از تأثیرات ect به افزایش سطح هورمون های تیروئیدی نسبت داده می شود، از لووتیرونین به عنوان درمان کمکی (adjuvant) قبل از انجام ect استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات پارامترهای عملکرد تیروئید پس از انجام ect بود.

    روش بررسی: مطالعه از نوع  outcome study روی 31 بیمار از بیماران مراجعه کننده به کلینیک روانپزشکی بیمارستان تفت که دچار اختلال افسردگی مقاوم به درمان دارویی و کاندید ect بودند انجام گرفت. حجم نمونه با بررسی مطالعات مشابه و راهنمایی های مشاور آمار به دست آمد. نمونه خون قبل از انجام اولین ect و بعد از آخرین ect و تأیید بهبود بالینی بیمار توسط روانپزشک، گرفته شد و مقادیر سرمی t3ru, t4,t3و tsh مورد مقایسه قرارگرفت.

    نتایج: مجموعاً 31 بیمار (19 مرد و 12 زن) وارد مطالعه شدند. سطح سرمی t3ru ,t3 پس از انجام ect افزایش معناداری داشت (p به ترتیب برابر 0.0001 و 0.029). در مورد t3 این افزایش در تمامی بیماران وجود داشت و از این لحاظ تفاوتی میان جنس، گروه های سنی مختلف و مدت ابتلا به افسردگی وجود نداشت. اما ect باعث کاهش معنادار tsh, t4 گردید (p به ترتیب برابر 0.025 و 0.0001).

    نتیجه گیری: یافته های تحقیق نشان داد که ممکن است اثرات  ectتا حدودی از طریق افزایش t3 اعمال گردد .تغییرات سایر پارامترهای عملکرد تیروئید به دنبال افزایش t3 به وجود می آید که در این زمینه نیاز به پژوهش های بیشتری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها