• بررسی صد مورد مایع مغزی نخاعی درکودکان بستری شده به علت تشنج تب

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تشنج تب، شایعترین فرم تشنج در کودکان می باشد که در 4-3% از کودکان زیر 5 سال رخ می دهد. در برخورد با کودک با تشنج و تب، پیدا کردن علت تب و بالاخص رد عفونت cns، مهم ترین مسئله میباشد. این مطالعه به منظور بررسی موارد عفونت cns در صد مورد csf کودکان بستری شده به علت تشنج تب انجام شد.

    روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی گذشته نگر، نتایج پونکسیون لومبار در صدکودک 6 ماهه تا 6 ساله ای که به علت تشنج و تب از مهرماه 81 لغایت شهریور 84 در بخش اطفال بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شده بودند، بررسی شد.

    نتایج: 59 پسر و 41 دختر با میانگین سنی 16.7±1.9 سال بررسی شدند که سن اکثریت بیماران (62%) زیر دو سال بود. نسبت مذکر به مونث برابر 1.4 و تیپ تشنج تب در 85% ساده و در 15% کمپلکس بود .شایع ترین فرم تشنج ، تونیک کلونیک ژنرالیزه (90%) و شایعترین علت تب uri (40% از بیماران) بود. سه بیمار مننژیت آسپتیک داشتند که یک مورد آن ها استاتوس اپی لپتیکوس داشت . موردی از مننژیت باکتریال دیده نشد.

    نتیجه گیری: باید از انجام روتین lp ر بیماران تشنج تب خودداری کرد و انجام آن به مواردی محدود شود که شواهد کلینیکی از عفونت cns در شرح حال و معاینه فیزیکی وجود دارد.حتی کودکان کمتر از یکسال با تشنج تب ساده در بیمارستان بستری شده و تحت مراقبت و معاینات دقیق و مرتب قرار گرفته تا در صورت بروز شواهد کلینیکی مننژیت، پونکسیون لومبار صورت گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها