• رابطه شغل پدران با بدخیمی لوسمی و لنفوم غیر هوچکین در کودکان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 812
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در طی دو دهه گذشته انسیدانس بدخیمی یک درصد در سال افزایش داشته است .شایع ترین بدخیمی ها در اطفال لوسمی و لنفوم است. ریسک فاکتورهای محیطی از جمله هیدروکربن ها، حشره کش ها و سموم کشاورزی در مشاغلی از قبیل کشاورزی، نقاشی و کار با هیدروکربن ها در تماس شغلی پدران و بدخیمی در فرزندان مورد هدف و بررسی قرار گرفته است.

    روش بررسی: مطالعه case control و به روش cross- sectional روی 78 کودک مبتلا به لوسمی حاد (aml,all) و لنفوم غیرهوچکین مراجعه کننده به درمانگاه خون و انکولوژی بیمارستان شهید صدوقی یزد (1381 لغایت 1384) و 78 کودک سالم هم سن و هم جنس صورت پذیرفت. اطلاعات توسط پرسشنامه تکمیل و آنالیز آماری شد.

    نتایج: در گروه مورد 44.9% دختر و 55.1% پسر بودکه بیش ترین درصد سن تشخیص در گروه سنی 5-3 سال (29.6%) بود. درصد مشاغل این گروه 57.75% کشاورز، 16.7% نقاش و تماس با هیدروکربن، 6.4% کارگر می باشد نتایج آزمون آماری chi- square نشان می دهد که بین مشاغل پدران دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری (0.00(p= وجود دارد.

    نتیجه گیری: چون مشاغل کشاورزی و نقاشی و تماس با هیدرو کربن در گروه مورد بیش از گروه شاهد بوده است، انتظار می رود تا نکات ایمنی در مورد مشاغل پدران و تماس با ریسک فاکتورهای محیطی رعایت شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها