• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1384/04/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1384/04/01
    • تعداد بازدید: 889
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تخمین سن داخل رحمی یکی از اجزای اصلی مراقبت پره ناتال است که با محاسبه اولین روز آخرین قاعدگی (lmp)، اندازه گیری ارتفاع رحم و اولتراسونوگرافی تعیین می گردد. اندازه گیری سریال ارتفاع و مقایسه آن با lmp با دقت زیادی بیان کننده سن حاملگی است. امروزه در طی حاملگی به دفعات از سونوگرافی استفاده می شود که بیمار را متحمل هزینه بالا می کند. در حالی که می توان در حاملگی برای ارزیابی رشد جنین و تخمین سن حاملگی از روش ارزان، قابل اعتماد و آسان اندازه گیری سریال ارتفاع رحم استفاده کرد. ما در این مطالعه بر آن شدیم که دقت اندازه گیری ارتفاع رحم و سونوگرافی را در تخمین سن حاملگی در مقایسه با lmp ارزیابی کنیم.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی در فاصله 6 ماه، بر روی 140 زن باردار، بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده که به درمانگاه تخصصی زنان و زایمان بیمارستان دکتر مجیبیان و بیمارستان شهید صدوقی یزد مراجعه کرده بودند، انجام شد. سن حاملگی جامعه مورد بررسی بر اساس اندازه گیری ارتفاع رحم، یافته های سونوگرافی (f.l,bpd) ارزیابی و با lmp مقایسه گردید. اطلاعات جمع آوری شده را با برنامه را یانه ای spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسن مقایسه کردیم.

    نتایج: تفاضل میانگین سن حاملگی تخمین زده شده به وسیله سه روش lmp و اندازه گیری ارتفاع رحم و سونوگرافی در نوبت اول و دوم با استفاده از آزمون paired samples بررسی گردید که اختلاف مشاهده شده از نظر آماری معنی دار و از نظر بالینی قابل چشم پوشی بود.

    نتیجه گیری: با توجه به اختلاف ناچیز به دست آمده به نظر می رسد بتوان از اندازه گیری ارتفاع رحم به عنوان یک روش غربالگری قابل اعتماد، مؤثر و کارا جهت ارزیابی رشد جنین و تخمین سن حاملگی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها