• تأثیر طب فشاری بر روی تهوع و استفراغ بعد از عمل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 403
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تهوع و استفراغ از جمله شایعترین عوارض بعد از عمل جراحی هستند. برای رفع عارضه در کنار تداخلات دارویی سایر روش های بهداشتی طب جایگزین نیز جهت کمک به بیماران ابداع شده اند. این مطالعه برای تأثیر طب فشاری به عنوان یک روش بالقوه سالم نسبت به سایر روش های موجود استفاده از دارو جهت جلوگیری و یا کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه به صورت مداخل های تجربی دو سو کور بر روی 240 نفر از بیمارانی که در کلاس i یا ii وضعیت جسمی انجمن هوشبری امریکا قرار داشتند و برای انجام جراحی ارتوپدی انتخابی برنام هریزی شده بودند، انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مداخله 5 دقیقه قبل از القاء بیهوشی عمومی طب فشاری به وسیله مچ بند طبی (آکوباند) که در نقطه  nei guanپیچیده شده و به مدت پنج ساعت و نیم بعد از بیهوشی در محل باقی ماند، انجام شد. در گروه مقایسه نیز مچ بندی که فاقد تیله در داخل آن بود، در محل گذاشته شد. القاء و نگهداری بیهوشی برای دو گروه مشابه بود. بیماران در اتاق بهبودی و ساعات 6 و 24 بعد از عمل توسط فرد دیگری که از نوع مچ بندها اطلاعی نداشت، از لحاظ بروز تهوع و استفراغ مورد سؤال قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  spss win و تست های آماری مجذور کای و  t-testمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتایج: میانگین سنی بیماران دو گروه یکسان بود. دو گروه از لحاظ هوشبرهای تجویزی نیز تفاوتی نداشتند. بروز تهوع و یا استفراغ در اطاق بهبودی مشابه و دو گروه از این لحاظ اختلاف معنی داری با هم نداشتند. در گروه مداخله بروز تهوع و یا استفراغ در ساعات 6 و 24 بعد از عمل جراحی به طور معن یداری کمتر از گروه مقایسه بود. بروز تهوع و استفراغ در خانم های هر دو گروه بیشتر از آقایان بود ولی اختلاف دو گروه از این نظر از لحاظ آماری معنی دار نبود و تأثیر طب فشاری در کاهش تهوع و استفراغ در بین خانم ها و آقایان در زمان های مختلف بعد از عمل نیز مشابه بود.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که طب فشاری روی نقطه طب سوزنی (6pc6 (pericardium- یک روش مفید برای کاهش تهوع و استفراغ در بالغین بعد از جراحی ارتوپدی است. پیشنهاد می کنیم که از این روش در سایر جراحی هایی که با میزان بالاتری از بروز تهوع و استفراغ بعد از عمل همراه هستند نیز استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها