• اثربخشی تزریق جنتامایسین یک روز در میان در درمان عفونت ادراری در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 388
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آمینوگلیکوزیدها از آنتی بیوتیک های رایج در درمان عفونت ادراری هستند. روش های درمانی با این داروها طی سال ها تغییر کرده است. این دارو به علت اثر طولانی، به صورت روزانه نیز استفاده می شوند. در مطالعه حاضر اثربخشی تزریق جنتامایسین یک روز در میان در درمان عفونت ادراری در مدل آزمایشگاهی بررسی شده است.

    روش کار: در این مطالعه تجربی 48 موش نژاد sperague dawley مورد مطالعه قرار گرفتند. مقدار 0.1 سی سی از محلول باکتری اشرشیاکلی با غلظت ml/109 به کلیه چپ تزریق و بعد از 24 ساعت، جنتامایسین با مقادیر روزانه 10 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم و 10 و 20 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم یک روز در میان استفاده شد. پاسخ به درمان بر اساس شمارش کولونی و درصد کلیه استریل بررسی شد. تغییرات هیستولوژی جهت بررسی اثرات نفروتوکسیستی استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمونهای کای اسکوئر و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0.05p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: پاسخ به درمان در گروه های مختلف دارویی تفاوت معنی داری را نشان نداد. تعداد کولونی ارگانیسم و درصد کلیه استریل در گروه های مختلف مشابه بوده اند. اثرات هیستولوژیک نفروتوکسیک دارو در گروه مصرف دارو به صورت 20 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم یک روز در میان به صورت معنی دار بیشتر از بقیه بوده است (0.0001p<).

    بحث و نتیجه گیری: با توجه به اثر طولانی آمینوگلیکوزید ها مصرف یک روز در میان آنها نیز به اندازه مصرف روزانه مؤثر می باشد. با توجه به نفروتوکسیستی بیشتر در مقادیر یک روز در میان، باید مطالعه بیشتر در یافتن مقادیر مناسب در حالت یک روز در میان انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها