• حساسیت آنوفل گونه fluviatilis james نسبت به حشره کش های مختلف در شهرستان بندرعباس، 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 343
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در حدود 40% جمعیت استان هرمزگان در مناطق کوهستانی و در تماس با آنوقل گونه  fluviatilisزندگی می کنند. این گونه دارای عادات رفتاری اگزوفیلی و آنتروپوفیلی بالایی بوده و یکی از ناقلین مهم مالاریا در نواحی کوهستانی استان هرمزگان به شمار می رود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی سطح حساسیت و تحریک پذیری آنوفل fluviatilis به حشره کش های مختلف بوده است.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی، جهت اطلاع از سطح حساسیت این گونه آنوفل در شهرستان بندرعباس نسبت به حشره کشهای ددت، دیلدرین، مالاتیون، فنیترتیون، پروپکسور، بندیوکارب، پرمترین، دلتامترین و سیفلوترین تست های حساسیت با استفاده از کیت استاندارد تست حساسیت who با استفاده از دوزهای تفکیکی حشر هکشهای فوق، توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی انجام شد. با انجام تست های تحریک پذیری، خاصیت تحریک کنندگی چهار حشره کش پایروتروئید شامل لامبداسیهالوترین، پرمترین، سیفلوترین و دلتامترین بر روی آنوفل  fluviatilisبا استفاده از کیت استاندارد who و به روش  conical exposure chamberاندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0.05p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: نتایج بدست آمده از مطالعه اخیر نشان داد این گونه نسبت به همه حشر ه کش ها و لاروکش های ارزیابی شده حساس می باشد. هم چنین نتایج تست های تحریک پذیری نشان داد که تحریک کننده ترین حشره کش پایروتروئید، پرمترین و کمترین اثر تحریک کنندگی مربوط به حشره کش دلتامترین بود.

    نتیجه گیری: بنظر می رسد لازم است همه لاروکش ها و حشره کش های ارزیابی شده در این تحقیق ابتدا در سطح آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس در برنامه های مبارزه با آنوفل در منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها