• مقایسه خشنودی زناشویی در زنان با و بدون غم پس از زایمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 369
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: دوره پس از زایمان م یتواند زمان خطر برای اختلالات خلقی در زنان باشد، بطوری که 50 تا 80 درصد مادران طی هفته اول پس از زایمان غم پس از زایمان را تجربه می نمایند. هدف از این مطالعه، مقایسه خشنودی زناشویی در زنان سزارین شده با و بدون غم پس از زایمان بوده است.

    روش کار: این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی انجام شد. جمعیت مورد مطالعه زنان سزارین شده در بیمارستان های دکتر علی شریعتی و ام لیلا شهر بندرعباس بود. 150 زن سزارین شده واجد شرایط به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات فردی و اطلاعات مربوط به بارداری و زایمان، مقیاس دیداری درد، مقیاس عزت نفس آیزنگ، مقیاس افسردگی بک و مقیاس خشنودی زناشویی اذرین ناتان اچ بوده است. پرسشنامه مشخصات فردی و اطلاعات مربوط به بارداری و زایمان، پس از سزارین تکمیل و بر اساس حداکثر نمره کسب شده از مقیاس افسردگی بک در روزهای سوم یا هفتم پس از سزارین، واحدهای پژوهش به دو گروه بدون غم و گروه با غم پس از زایمان تقسیم شدند و در نهایت مقیاس خشنودی زناشویی اذرین ناتان اچ در هفتمین روز پس از زایمان تکمیل و در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون های آماری t، محذور کای آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.

    نتایج: خشنودی زناشویی در زنان بدون غم 6.3±71 و در زنان با غم 8.2±68.5 بود که اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (05/(p< و توافق زنان مورد مطالعه با همسرانشان نسبت به امور جنسی، رضایت آنها از معاشرت با خانواده همسر، رضایت همسر از معاشرت با خانواده زن و تأثیر بدنیا آمدن این نوزاد بر وضعیت شغلی مادر با غم پس از زایمان ارتباط آماری معنی داری داشتند (0.05(p<.

    نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که به تمام افراد حرفه ای درگیر با مراقبت از مادر تازه زایمان کرده بخصوص ماماها در زمینه زمان بروز، علائم و روش هایی که می توانند احتمال غم پس از زایمان را کاهش دهند، آموزش های لازم داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها