• آگاهی و عملکرد مادران مراجعه کننده به بیمارستان کودکان بندرعباس در مورد بیماری های اسهالی حاد کودکان

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 387
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اسهال حاد از شایع ترین بیماری های دوران کودکی  بوده و دومین علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در کشورهای  در حال توسعه را به خود اختصاص می دهد. آگاهی مادران در زمینه بیماری های اسهالی و عملکرد مناسب ایشان در زمان ابتلای کودکان به اسهال های حاد آبکی می تواند از پیشرفت اسهال و صرف هزینه های هنگفت جهت درمان آن جلوگیری نماید. هدف از انجام این مطالعه تعیین آگاهی  و عملکرد مادران کودکان  زیر 5 سال در مورد بیماری های اسهالی حاد کودکان می باشد.

     روش کار: طی یک مطالعه  مقطعی توصیفی  تحلیلی 300 مادر دارای  کودک زیر 5 سال مراجعه کننده  به درمانگاه سرپایی  بیمارستان آموزشی کودکان بندرعباس بطور تصادفی ساده مورد پرسشگری قرار گرفتند و نتایج حاصله با استفاده از آزمون های t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 0.05p< معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج مطالعه حاکی از آن است که اکثریت مادران از سطح آگاهی متوسط یا ضعیف  برخوردار می باشند، تنها 31.33 درصد مادران  از سطح آگاهی مناسبی در این زمینه برخوردار  بودند. بین سطح تحصیلات و میزان آگاهی مادران در مورد بیماری های اسهالی حاد آبکی کودکان ارتباط مستقیمی وجود داشت (0.0001(p<.  مادران دارای یک و دو فرزند از سطح آگاهی بالاتری نسبت به مادران دارای 4 فرزند یا بیشتر برخوردار بودند (0.04(p<. مادران کمتر از 35 سال نسبت به مادران 35 ساله و بالاتر از آگاهی بیشتری برخوردار بودند (0.0001(p<.  از بین مادرانی که قبلاً اقدام به تهیه ors (محلول مایع درمانی خوراکی) در زمان ابتلای  کودک به اسهال حاد آبکی  نموده بودند. 6.7 درصد از عملکرد  ضعیفی در زمینه نحوه  صحیح تهیه، نگهداری و میزان تجویز محلول مذکور  به کودک برخوردار بودند.

     نتیجه گیری:  آموزش مادران در خصوص مقابله  با اسهال های حاد کودکان جهت افزایش آگاهی و عملکرد  مناسب ایشان  در این زمینه توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها