• میزان آگاهی و عملکرد زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان شیراز در مورد غربالگری سرطان پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 442
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سرطان پستان اولین سرطان شایع در بین زنان می باشد. روش های غربالگری مفیدی جهت تشخیص این بیماری در مراحل ابتدایی وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آگاهی و عملکرد زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان شیراز نسبت به روش های مختلف غربالگری سرطان پستان (خودآزمایی پستان، معاینه توسط پزشک و ماموگرافی) به اجرا درآمد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی، از جمعیت تحت مطالعه، نمونه ای 1000 نفری از زنان 35 ساله و بالاتر مراجعه کننده به 10 مراکز بهداشتی درمانی شهرستان شیراز و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای بصورت تصادفی انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه و تکمیل پرسشنامه بود.

     نتایج: میزان آگاهی و عملکرد کلی افراد در زمینه شیوه های مختلف غربالگری سرطان پستان به ترتیب 45% و 28.7% محاسبه گردید. سن افراد تحت مطالعه با میزان آگاهی آن ها نسبت به روش های مختلف غربالگری سرطان پستان ارتباط معکوس نشان داد (0.0001(p<. افزایش سطح تحصیلات، وجود سابقه قبلی بیماریهای پستان و وجود سابقه فامیلی سرطان پستان با افزایش میزان آگاهی و عملکرد زنان در این زمنیه، همراه بود (0.0001(p<.

    بحث: ارائه آموزش های مناسب در زمینه روش های مختلف غربالگری سرطان پستان به زنان گروه هدف جهت ارتقاء دانش و عملکرد مناسب لازم و ضروری بنظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها