• مقایسه روش های بالینی تشخیص واژینیت با روش های تشخیص آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: واژینیت به التهاب و عفونت واژن گفته می شود که عمدتاً با علایم خارش، سوزش، ترشح غیر معمول و بدبو و ادم و قرمزی، دیسپارونیا و لکوره همراه است. از آن جایی که در بررسی عفونت واژینال، صرف ارزیابی ظاهری ترشحات واژینال و شرح حال بیمار ممکن است منجر به تشخیص و درمان نادرست گردد، در این بررسی به مقایسه میزان همخوانی بین علایم بالینی و شکایت خانم های مبتلا به واژینیت و نتایج آزمایشگاهی پرداخته شده است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی در شهر بندرعباس از آبان ماه سال 81 الی بهمن ماه سال 82 صورت گرفت. پس از محرز شدن ابتلا به واژینیت و سرویسیت و ثبت علایم بالینی و شکایات بیمار، از هر خانم مراجعه کننده یک نمونه از ترشحات دهانه سرویکس و مجرای واژن گرفته شده و مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت و ضمناً سایر اطلاعات توسط پرسشنامه تکمیل گردید. جهت بررسی های آماری از روش های توصیفی آماری و آزمون کای اسکوئر استفاده گردید: 0.05p< معنی دار در نظر گرفته شد.

    نتایج: در واژینوزباکتریال که 18 درصد عوامل را تشکیل می داد، 88.7 درصد ترشحات به رنگ سفید و بقیه به خاکستری بود و 64.7 درصد قوام یکنواخت و شل و 70.5 درصد بدون بو و ph بین 7-5 بود. در کاندیدا نیز که 18 درصد عوامل را تشکیل می داد، 99 درصد ترشحات به رنگ سفید و 58 درصد قوام تکه تکه و 64.2 درصد بدون بو بود.

    نتیجه گیری: عدم استفاده از روش های آزمایشگاهی و مطالعات میکرسکوپی شامل تهیه لام مرطوب و لام گرم و سنجش ph ترشحات واژن اغلب منجر به تشخیص نادرست می شود و پیشنهاد می گردد در تعیین اتیولوژی عفونت های واژینال تنها به شکایت بیمار و ارزیابی بالینی ترشحات واژن اکتفا نشود و با استفاده از روش های آزمایشگاهی دقت تشخیصی واژینیت را به حد مطلوب رسانید .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها