• تأثیر اقامت در مراکز جامعه مدار بر وضعیت روانی معتادان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 357
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سوءمصرف (اعتیاد( از معضلات عمده جوامع منجمله کشور ما است و منجر به بسیاری از مشکلات اقتصادی اجتماعی شده و دس تیابی به راه حل مؤثری برای رفع این معضل از اهمیت بالایی برخوردار است. پروتکل های درمانی زیادی هم چون درمان جامعه مدار  (t.c) therapeutic community  برای درمان معتادین و بهبود وضعیت روانشناختی آنان مطرح شده است. در مطالعات دیده شده است که مسائل روانی توأم با سوءمصرف مواد می تواند باعث شکست درمانی و عود اختلاف شود. لذا در این پژوهش ما تأثیر اقامت در مرکز t.c بر وضعیت روانی معتادان را مورد بررسی قرار می دهیم.

    روش کار: در یک مطالعه تجربی با انجام پیش آزمون – پس آزمون 30 فرد معتاد، از نظر وضعیت روانی قبل و بعد از اقامت در t.c با مقیاس scl-90-r مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار  spss توسط آزمون آماری paired t-test مورد تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: در این مطالعه تفاوت معنی داری ( 0.005(p< در وضعیت روانی معتادین به جز ترس مرضی قبل و بعد از اقامت در t.c مشاهده شد.

    نتیجه گیری: نتایج ما نشان داد که درمان t.cیک برنامه درمانی مؤثر در تغییر بهبود وضعیت روانی معتادین است که این بهبودی به احتمال زیاد می تواند در کاهش تمایل بیمار نسبت به برگشت به مواد و عود مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها