• شیوع افسردگی در زنان باردار و ارتباط آن با بعضی از عوامل اقتصادی – اجتماعی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 345
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: طی سال های اخیر اقدامات ارزنده ای نسبت به بهبود وضعیت بهداشت جسمی زنان باردار انجام شده است ولی چندان توجهی به بهداشت روان آنان نگردیده است. نظر به شیوع روزافزون افسردگی در جهان و شیوع دو برابر آن در زنان نسبت به مردان و تأثیرات متقابل آن بر سلامت جسمی و کیفیت زندگی آنان، مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع افسردگی و ارتباط آن با بعضی عوامل اجتماعی – اقتصادی در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر اصفهان انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه مقطعی توصیفی – تحلیلی بر روی 600 نفر از زنان باردار 45-15 ساله مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان انجام شده است. ابزار سنجش پرسشنامه افسردگی beck به همراه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بودند که توسط آزمودنی ها تکمیل می گردید. یافته ها با استفاده از آزمون آماری  chi-square تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: از 600 نفر زن حامله، 446 نفر (74.3%) طبیعی و 154 نفر (28.7%) دارای افسردگی بودند که به تفکیک 22.2% دارای افسردگی خفیف و 3.5% دارای افسردگی متوسط تا شدید بودند. شیوع افسردگی در زنان با حاملگی ناخواسته نسبت به خواسته دارای تفاوت معنی دار بود و در بقیه موارد تفاوت معنی داری دیده نشد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد توجه ویژه به وضعیت خلقی زنان باردار، بخصوص زنان دارای بارداری ناخواسته، از ارزش ویژه ای برخوردار است. استفاده از ابزارهای غربالگری جهت تشخیص و انجام مراقبت های ویژه برای طبقه اجتماعی – اقتصادی پایین الزامی است. هم چنین انجام مطالعات بیشتر جهت بررسی اختلالات افسردگی در تمام طول حاملگی و بررسی پیامدهای آن به عنوان ریسک حاملگی ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها