• شیوع عفونت ادراری در کودکان کلاس اول ابتدایی شهر جهرم در سال 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 446
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: عفونت مجاری ادراری یکی از شایع ترین عفونت های دوران کودکی است، و یکی از عوارض بسیار مهم آن نارسایی کلیوی است. در مطالعه ای که در تهران انجام شده است، نبود یک برنامه ریزی مدون در تشخیص زودرس عفونت ادراری، از علل مهم نارسایی کلیه شناخته شده است. بنابراین اطلاع از شیوع عفونت ادراری در کودکان کشور ضرورت پیدا می کند. لذا بر آن شدیم، که به عنوان نمونه ای از بچه های کشور شیوع عفونت ادراری را در کودکان کلاس اول شهر جهرم بررسی کنیم.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی، از میان 69 مدرسه ابتدایی شهر جهرم، 387 کودک انتخاب شدند که همگی کلاس اول بودند. از هر کودک دو نمونه از وسط جریان ادرار برای انجام آزمایش کامل ادرار و کشت ادرار در لوله های استریل گرفته شد و نمونه ها بلافاصله به آزمایشگاه منتقل و اعمال فنی بر روی آنها انجام شد. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار  spssآنالیز آماری شدند.

    نتایج: دراین پژوهش 387 کودک شامل 197 دختر و 190 پسر مطالعه شدند، که 6 نفر از دختران (3% دختران) و 3 نفر از پسران (1.6% پسران)، دارای کشت مثبت ادراری با جرم گرم منفی و با شمارش کلنی بالای 105 در هر میلی لیتر بودند. هم چنین معلوم شد در همه کودکانی که کشت مثبت ادراری داشته اند یکی از موارد پیوری، باکتریوری، هماتوری، و تست نیتریت مثبت، وجود داشته است و وجود یکی از معیارهای مذکور در آزمایش تجزیه ادرار، دارای ارزش اخباری حدود 19.14% برای وجود کشت مثبت است.

    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده در این مطالعه به عنوان نمونه ای از کل کشور، می توان تخمین زد که 11646 پسر و 20360 دختر در کلاس های اول ابتدایی کشور دارای کشت مثبت ادراری با شمارش کلنی بالای 105 در هر میلی لیتر هستند. بنابراین در پایان این مطالعه توصیه می شود در زمان ثبت نام کودکان کلاس اول ابتدایی آزمایش تجزیه کامل ادرار و کشت ادرار به عمل آید و بچه های مبتلا به عفونت ادراری جهت درمان و پیگیری از بقیه جدا شوند، با اینکار می توان تا حدودی از بروز مشکلات بعدی ناشی از عفونت ادراری جلوگیری به عمل آورد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها