• تاثیر سیستم سرمایش (scalp cooling system) با استفاده از penguin cold cap therapy در جلوگیری از آلوپسی در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی، شیراز- 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 343
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آلوپسی عارضه مهم برای بعضی از داروهای شیمی درمانی می باشد. فقدان مو می تواند باعث مشکلات روحی بیمار شده و ممکن است از انجام و ادامه درمان سرپیچی کند. این مطالعه یک مطالعه تجربی است که به منظور بررسی میزان تاثیر سیستم سرمایش بر جلوگیری از آلوپسی در بیماران تحت شیمی درمانی در کلینیک انکولوژی در شیراز انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی تعداد نمونه ها شامل 63 بیمار مبتلا به سرطان بوده، 31 نفر گروه آزمایش و 32 نفر گروه کنترل که همگی با چند نوع رژیم دارویی ضد سرطان، حداکثر برای 6 دوره و هردوره به فاصله سه هفته تحت درمان قرار گرفتند و از نظر آلوپسی با هم مقایسه گردیدند. درجه آلوپسی طبق معیار سازمان بهداشت جهانی (who) در هر سیکل شیمی درمانی ثبت می شد. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه چک لیست بود که توسط پرستار مسئول، سیستم سرمایش را طبق چک لیست برای بیمار استفاده می کرد.

    یافته ها: یافته های پژوهش در این مطالعه نشان داد که اختلاف معنی دار آماری (0.05(p< بین دو گروه در تمام سیکل های شیمی درمانی وجود دارد. در گروه آزمایش در سیکل دوم شیمی درمانی 77.4 درصد (24 بیمار) درجه 1 و 2 آلوپسی را نشان دادند و آلوپسی درجه 4 در هیچکدام از بیماران در این سیکل مشاهده نشد، در صورتیکه در گروه کنترل 61.3 درصد (19 بیمار) درجه 3 و 4 آلوپسی را نشان دادند. هم چنین در سیکل ششم در گروه آزمایش 40 درصد ولی در گروه کنترل 68.8 درصد درجه 4 آلوپسی را نشان دادند.

    نتیجه گیری: سیستم سرمایش برای این نوع درمان که استرس زا هست، یک پیشگیری ساده و مؤثر می باشد، آسیب به فولیکول مو در این سیستم کمتر می باشد و ریزش مو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، در صورتیکه سیستم سرمایش طبق پروتکل ارائه شده مورد استفاده قرار گیرد درصد زیادی موفق خواهد بود. اما مهم است که به بیماران متذکر شویم که نتایج در همه یکسان نبوده است و بنابراین ریزش مو به خصوصیات فردی، عملکرد کبد و رژیم داروئی نیز بستگی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها