• بررسی لیپیدهای سرم و آزمون های تیروییدی در افراد مسن ساکن خانه سالمندان استان هرمزگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 382
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: افزایش شیوع هیپرکلسترولمی، ldl بالا و hdl پایین با افزایش سن در مطالعات متعددی گزارش گردیده است. از سوی دیگر شیوع اختلالات عملکرد غده تیرویید نیز با افزایش سن خصوصاً در مناطق با دریافت ید کافی بیشتر می شود. مطالعه اخیر به منظور بررسی وضعیت لیپیدهای سرم و آزمون های تیروییدی در یک جمعیت سالمند در استان هرمزگان انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی تعداد 60 نفر ( 19 زن و 41 مرد) از ساکنین خانه سالمندان در منطقه ایسین بندرعباس مورد ارزیابی قرار گرفته اند. پس از انجام معاینات، در وضعیت ناشتا از تمامی افراد نمونه خون جهت ارزیابی آزمون های تیرویید و لیپید تهیه گردید. از آزمون ها kruskal-wallisو mann-whitney u test و ضریب همبستگی پیرسون جهت مقایسه نتایج در گروه ها و بررسی ارتباط سن با پارامترهای مذکور استفاده گردید.

    نتایج: سن و میانگین bmi جامعه موردبررسی به ترتیب66±11.6  سال و 5.8±21.4 کیلوگرم بر مترمربع بود. میانگین bmi در مردان بیش از زنان بود (0.05(p<. شیوع هیپرکلسترولمی (mg/dl240 ≤)، هیپرتری گلیسریدمی (200 ≤mg/dl) و ldl خطرزا (160≤mg/dl) در جمعیت ساکن به ترتیب 5%، 5% و 3.3% بدست آمد. در هر جنس با افزایش سن میزان تری گلیسرید، کلسترول تام و ldl کاهش یافته است اما میزان bmi، hdl، ldl/hdl، hdl کلسترول تغییری را نشان نداد. بر اساس نتایج حاصله شیوع گواتر در کل ساکنین 35 % بود.

    نتیجه گیری: شیوع هیپرکلسترولمی، ldl خطرزا و هیپر تری گلیسریدمی در میان ساکنین خانه سالمندان پایین بود و به نظر می رسد افزایش سن سبب افت بعضی از لیپوپروتئین ها شده است از

    سوی دیگر شیوع اختلالات عملکردی تیرویید در جمعیت مورد مطالعه (در منطقه با دریافت ید کافی) بر خلاف بسیاری از گزارشات پایین است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها