• تأثیر عصاره میوه گیاه پنج انگشت و تداخل آن با بروموکریپتین بر میزان هورمون لوتئینی و تستوسترون در موش سوری نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: به دلیل عوارض بی شمار ناشی از مصرف داروهای مصنوعی، امروزه در کشورهای مختلف توجه زیادی به استفاده از داروهای گیاهی شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی میوه گیاه پنج انگشت (vitex agnus castus) (vac) که در کشورهای مختلف مصرف دارویی دارد و همچنین بروموکریپتین و تداخل آن با میوه گیاه مذکور بر میزان هورمون های لوتئینی (lh) و تستوسترون در موش سوری نر انجام شده است.

    روش کار: در این مطالعه تجربی عصاره هیدروالکلی گیاه با دوزهای 65، 165، 265، 365، 465 و بروموکریپتین نیز در دوزهای 5، 10، 20 میلی گرم بر کیلوگرم بر 64 موش سوری نر بالغ تجویز شد. بعلاوه، موثرترین دوز عصاره گیاهی و بروموکریپتین نیز مورد استفاده قرار گرفت. داروها به صورت داخل صفاقی و به مدت سی روز تجویز شدند. هر گروه شامل 6 موش بود. در آخرین روز تزریق حیوانات بی هوش شدند خون آن ها از طریق سیاهرگ باب کبدی جمع آوری گشت و سپس میزان هورمون های lh و تستوسترون در سرم خون حیوانات به روش رادیوایمونواسی سنجش شد. بررسی آماری با استفاده از آنالیز واریانس صورت گرفت و 0.05p< معنی دار تلقی شد.

    نتایج: عصاره میوه گیاه پنج انگشت سبب کاهش میزان هورمون های lhو تستوسترون نسبت به گروه کنترل و شاهد شد که بیشترین کاهش در دوز 365 میلی گرم بر کیلوگرم مشاهده گشت. بروموکریپتین به تنهایی سبب کاهش این دو هورمون شد و بیشترین کاهش در دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم مشاهده شد. تداخل این دو نیز منجر به تشدید اثر هر کدام به تنهایی گشت.

    بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که یکی از راه های تاثیر عصاره مسیرهای دو پامینی بوده است، اما با توجه به نتایج حاصل، بنظر می رسد که عصاره از طرق دیگر نیز می تواند اثرات مهاری خود را بر محور هیپوفیزگناد بگذارد که نیاز به مطالعه بیشتر را دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم