• شیوع آنتی بادی های ضدتوکسوپلاسما یی در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان شریعتی بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 403
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: شواهد سرولوژیک نشان دهنده شیوع بالای توکسوپلاسموز در تمام نقاط دنیا می باشد. بیماری توکسوپلاسموز در زنان باردار اکثراً بدون علایم می باشد و معمولاً در شرایط اقلیمی گرم و نواحی پست شایع تر از نواحی سرد و کوهستانی است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بیماری توکسوپلاسموز در این منطقه جنوبی و گرمسیری کشور بوده است.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی – توصیفی شیوع آنتی بادی های igm و iggضدتوکسوپلاسما در 418 نمونه خون به روش  elisa مورد بررسی قرار گرفت. از زنان بارداری که از دیماه 1378 تا تیرماه 1379 به بیمارستان شریعتی مراجعه کردند به روش نمونه گیری سیستماتیک نمونه گیری بعمل آمد و پرسشنامه مورد نظر شامل سن، محل سکونت، نحوه مصرف گوشت و نگهداری گربه در منزل تکمیل شد.

    نتایج: در این مطالعه شیوع کلی موارد مثبت igm و igg ضد توکسوپلاسما به ترتیب 34.2% و 7.9% به دست آمد. یافته های حاصل نشان دهنده عدم ارتباط موارد مثبت آنتی بادی ها با سن و محل سکونت (شهر یا روستا) بود ولی بین نگهداری گربه در منزل (0.001(p< و نحوه مصرف گوشت (خام یا نی مپخته) با موارد مثبت آنتی بادی ها ارتباط معنی دار به دست آمد (0.05(p< در این تحقیق مشخص شد که 57.9% خانم های باردار سرونگاتیو بوده و بنابراین استعداد ابتلاء به توکسوپلاسموز حاد را داشتند.

    بحث: بنظر می رسد تماس با گربه و نحوه مصرف گوشت (خام یا نیم پخته) در انتقال توکسوپلاسما در بیماران نقش مهمی ایفا م یکند. آموزش راه های سرایت بیماری به عامه مردم و انجام آزمایش توکسوپلاسموز قبل از بارداری می تواند در کاهش شیوع آن مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها