• بررسی عملکرد پرسنل بخش های پرتونگاری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 493
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: بخش پرتونگاری با تهیه تصاویر با کیفیت مناسب نقش ارزنده ای درتشخیص بسیاری از بیماری ها به عهده دارد. تصویر خوب با به کارگیری معیارهای صحیح تکنیکی و وضعبت مناسب بیمار حاصل می شود. نهایتاً عملکرد پرسنل بخش پرتونگاری مستقیماً در تعیین کیفیت پرتونگاری ها نقش اصلی را ایفا می کند.

    روش کار: این مطالعه به منظور تعیین عملکرد پرسنل شاغل در بخش های پرتونگاری بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها چک لیست پژوهشگر ساخته بود که بعد از بدست آوردن ضرایب روایی و پایایی مناسب مورد استفاده قرار گرفت. تمامی 39 نفر پرسنل مرکز پرتونگاری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان مور مطالعه قرار گرفتند. در مورد هر یک از پرسنل 29 مورد عملکرد (در دو حیطه تکنیکی و حفاظتی) در سه شیفت جداگانه مشاهده و ثبت گردید.

    نتایج: نتایج نشان داد بیشتر شاغلین مؤنث (61.5%) و در گروه سنی بالای 40 سال (59%) و تکنیسین و کمک تکنیسین (53.8%) بودند. در مجموع درصد نمره کسب شده پرسنل در حیطه تکنیکی در سه شیفت صبح، عصر و شب به ترتیب 47.5%، 46.2%، 45.9% بود که کمتر از درصد نمره کسب شده حیطه حفاظتی شیفت های مذکور (به ترتیب 60.3%، 56.4%، 55.8%) بود. مقایسه نمره دو حیطه تکنیکی، حفاظتی و کل نمره دو حیطه بر حسب متغیرهای فردی فقط در مورد متغیر پست سازمانی در هر سه مورد تفاوت معنی داری را نشان داد (بترتیب 0.0001p<، 0.05p<، 0.0001(p<. به طوری که میانگین نمره کاردان ها و کارشناس ها در همه موارد بیش از تکنیسین ها و کمک تکنیسین ها بود.

    بحث: در مجموع کیفیت عملکرد پرسنل مطلوب نبود و نیاز به آموزش مستمر، نظارت و ارزیابی توسط مسئولین مربوطه ضروری بنظر می رسد. اهمیت دادن به مسئله حفاظت در برابر اشعه، در دسترس بودن وسائل مورد نیاز و نظارت مستمر بر نحوه استفاده از این وسائل و رعایت سایر نکات ایمنی، نقش عمد های در کاهش دوز جذبی بیماران دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها