• اثر پیش داروئی فنتانیل و لیدوکائین بر تغییرات فشار داخل چشم متعاقب لارنگوسکوپی و لوله گذاری تراشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 361
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: لارنگوسکوپی و لوله گذاری داخل تراشه می تواند سبب افزایش فشار داخل چشم شود بنابراین در بیماران با جراحت باز چشمی، حتی افزایش موقت فشار داخل چشم می تواند خطرناک باشد. هدف این تحقیق بررسی اثرات لیدوکائین و فنتانیل وریدی بر فشار داخل چشم حین لارنگوسکوپی و لوله گذاری می باشد.

    روش کار: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و بصورت دوسوکور بر روی 90 بیمار با a.s.a i-ii (وضعیت فیزیکی بیمار بر اساس طبقه بندی انجمن متخصصین بیهوشی امریکا) در محدوده سنی 15 تا 50 سال با توزیع مساوی هر دو جنس انجام پذیرفت. بیماران بطور تصادفی به سه گروه 30 نفره تقسیم شدند. گروه اول هیچگونه پیش دارویی دریافت نکردند و به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند، گروه دوم از داروی فنتانیل با دوز 5 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت وریدی پنج دقیقه قبل از لارنگوسکوپی و لوله گذاری استفاده کردند و برای گروه سوم از داروی لیدوکائین با دوز 1.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت وریدی سه دقیقه قبل از لارنگوسکوپی و لوله گذاری استفاده شد. القای بیهوشی در هر سه گروه مشابه هم انجام شد و سپس فشار داخل چشم در زمان های قبل از لارنگوسکوپی و لوله گذاری، 30 ثانیه بعد از لارنگوسکوپی و لوله گذاری، یک دقیقه بعد از لارنگوسکوپی و لوله گذاری و سه دقیقه بعد از لارنگوسکوپی و لوله گذاری بوسیله تونومتر شیوتز اندازه گیری شد. از روش آنالیز واریانس برای مقایسه متغییرهای فشار داخل چشم استفاده شد و 0.05p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: نتایج بدست آمده در گروه شاهد نشاندهنده افزایش فشار داخل چشم از 1.46±12.2 میلی متر جیوه در مرحله اول به 2.92±26.1 میلی متر جیوه در مرحله دوم بود (0.0001(p<. در این گروه افزایش قابل ملاحظه ای در فشار داخل چشم در مرحله سوم و چهارم نسبت به مرحله دوم مشاهده نش د. همچنین فشار داخل چشم در هر دو گروه دریافت کننده فنتانیل و دریافت کننده لیدوکائین در طی دومین، سومین و چهارمین مرحله در مقایسه با اولین مرحله اندازه گیری افزایش قابل ملاحظه ای نیافت.

    بحث: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان دهنده آن است که برای جلوگیری از افزایش فشار داخل چشم در حین لارنگوسکوپی و لوله گذاری استفاده از فنتانیل و لیدوکائین می تواند مؤثر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها