• روند رشد از بدو تولد تا 24 ماهگی در کودکان تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر بندر عباس- 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 623
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در بررسی سلامت کودکان توجه به رشد و تکامل آنان بسیارمهم و اساسی است. از آنجائیکه عوامل موثر بر رشد در مناطق مختلف با هم تفاوت دارند، نمی توان منحنی رشد استانداردی را برای همه مناطق در نظر گرفت. شهر بندرعباس نیز دارای گوناگونی و تنوع عوامل موثر بر رشد مخصوص به خود است در تحقیق حاضر پژوهشگر به بررسی روند رشد کودکان شهر بندرعباس از بدو تولد تا 24 ماهگی پرداخته و نتایج را با نمودارهای استاندارد مقایسه کرده است.

    روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که با مطالعه 1000 پرونده بهداشتی موجود در 5 مرکز بهداشتی شهر بندرعباس انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کودکان متولد سال های 1377 تا 1380 است که در زمان انجام پژوهش حداقل 24 ماه کامل داشته و تحت پوشش مرکز بهداشتی باشند. نمونه گیری در مراکز منتخب بر اساس روش تصادفی ساده با استفاده از دفتر ثبت موالید انجام گرفت. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار آماری  spss و آزمون های t و anova تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: بر اساس یافته های حاصله، منحنی وزن واحدهای پژوهش با نمودار استاندارد اختلاف معنی داری داشت که حداکثر این اختلاف در سنین 6 تا 18 ماهگی بود. بررسی منحنی قد کودکان مورد پژوهش اختلاف معنی داری با نمودار مرجع نشان نداد. تحصیلات والدین و شغل پدر ارتباط معنی داری با منحنی وزن کودکان داشت، درحالی که شغل مادر ارتباطی با منحنی قد و وزن واحدهای پژوهش نداشت.

    نتیجه گیری: منحنی افزایش وزن کودکان شهر بندرعباس از بدو تولد تا 24 ماهگی با نمودار استاندارد اختلاف داشته و این اختلاف در سن 6 تا 18 ماهگی بیشتر است و تحت تاثیر عواملی چون تحصیلات والدین و شغل پدر می باشد. لذا باتوجه به همزمانی سن شروع تغذیه کمکی وسن رویش دندان شیری با سن افزایش فاصله بین منحنی وزن کودکان مورد نظر با منحنی مرجع که همگی تقریبا در 6 ماهگی اتفاق می افتند توجه بیشتر به روش تغذیه کمکی و اتخاذ تدابیر بهداشتی مناسب تری برای کنترل عوامل موثر بر رشد کودکان توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها