• بررسی واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد در بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک بستری شده در بخش نورولوژی مرکز آموزشی درمانی حضرت علی ابن ابیطالب (ع) شهرستان رفسنجان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 293
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در بین تمام بیماری های نورولوژیک بزرگسالان، حوادث عروقی مغز (cva) از نظر شیوع و اهمیت، رتبه اول را دارا می باشند. هم چنین حوادث عروقی مغز یکی از مهمترین علل ناتوانی جسمی و یکی از عوامل عمده مرگ و میر می باشد. این مطالعه جهت بررسی برخی از واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد در بیماران مبتلا به cva ایسکمیک بستری شده در بخش نورولوژی طراحی شد.

    روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی – مقطعی است که طی پرسشنامه ای از کلیه بیمارانی که با تشخیص اولیهcva  و با تشخیص قطعی  cvaایسکمیک بر اساس گزارش mri در بخش نورولوژی بیمارستان علی بن ابیطالب رفسنجان بستری شده بودند، اطلاعات ظرف 24 ساعت اول اخذ و بیماری های همراه از قبیل بیماری های عفونی، التهابی، تومورها کنار گذاشته شد و این اطلاعات پس از کدگذاری با نرم افزار 6epi تجزیه و تحلیل آماری گردید.

    نتایج: در این مطالعه برخی از واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد شامل پلاکت wbc, crp, esr در 250 بیمار دچار cva ایسکمیک مورد ارزیابی قرار گرفت. در افراد مورد مطالعه 60.4% wbc نرمال داشتند و در 39.6% موارد wbc غیرطبیعی بود. crp در تمام بیماران منفی بود. شمارش پلاکت نیز در تمام بیماران طبیعی بود. 67.2% بیماران دارای esr طبیعی و 32.8% دارای esr غیرطبیعی بودند.

    نتیجه گیری: در این مطالعه wbcو esr غیرطبیعی در بیماران سکته مغزی بیشتر از اغلب تحقیقات بود که می تواند بیانگر برخی اختلالات واکنش دهنده های التهابی مرحله حاد سکته مغزی ترومبویک باشد. در این مطالعه سن پایی نتر بیمارانی که wbc غیر طبیعی داشتند، ممکن است ناشی از وجود بیشتر بیماری های التهابی عروق در این سن با تأخیر در ایجاد واکنش های التهابی در افراد مسن باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها